Effects of hue, saturation, and brightness on attention and preference
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET RENK TÜRÜ, DOYMUŞLUK, VE PARLAKLIĞIN DİKKAT ÇEKME VE TERCİH ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Nilgün Camgöz Güzel Sanatlar, Tasarım, ve Mimarlık Fakültesi Doktora Tez Yöneticisi: Doç. Dr. Cengiz Yener Eylül, 2000 Renk-fon ilişkilerinin dikkat çekme ve tercih üzerindeki etkilerini araştırmak amacıyla Ankara'da eğitim gören 123 üniversite lisans öğrencisinden, 8 fon rengi üzerinde renk türleri, doymuşlukları, ve parlaklıkları değişen karelere bakmaları istenmiştir. Deneklere dikkatlerini en çok çeken kareyi ve gösterilen fon rengi üzerinde en çok tercih ettikleri kareyi göstermeleri söylenmiştir. Dikkat üzerine olan bulgular, tüm fon renklerinde en doymuş ve parlak karelerin seçildiklerini göstermiştir (%67). San-yeşÜ, yeşil, camgöbeği mavi bölgesi (%45) ve kırmızı, çingene pembesi bölgesi (%30) dikkat çekici bulunmuştur. Tercih üzerine olan bulgular, en doymuş ve parlak karelerin tercih edildiklerini göstermiştir (%25). Mavi, fon renginden bağımsız, en çok tercih edilen renk türü olmuştur (%2S). Çalışmaya renk-fon ilişkilerini dikkat çekme ve tercih açılarından irdeleyen bulgular da eklenmiştir. Anahtar Sözcükler: Renk, Renk Birliktelikleri, Renk ve Dikkat Çekme, Renk Tercihleri. ABSTRACT EFFECTS OF HUE, SATURATION, AND BRIGHTNESS ON ATTENTION AND PREFERENCE Nîlgün Camgöz Ph.D. in Art, Design, and Architecture Supervisor. Assoc. Prof. Dr. Cengiz Yener September, 2000 In order to investigate preference and attention responses for foreground- background color relationships, 123 university undergraduates in Ankara, Turkey, viewed 8 background colors on which color squares of differing hues, saturations, and brightnesses were presented. Subjects were asked to show the color square attracting the most attention, and the one they preferred on the presented background color. Findings on attention showed that on any background, colors of maximum saturation and brightness attract the most attention (67%). Yellow- green, green, cyan range (45%) attracts attention, followed by red, magenta range (30%). Findings on preference showed that colors having maximum saturation and brightness are most preferred (25%). Blue is the most preferred hue regardless of the background (25%). Foreground-background color relationships in terms of attention and preference are also included in the findings of the study. Keywords: Color, Color Combinations, Color and Attention, Color Preference. iv
Collections