Compositon and the uncanny: A methodological account of composition in visual arts
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET KOMPOZİSYON VE TEKİNSİZLİK: GÖRSEL SANATLARDA KOMPOZİSYON ÜZERİNE BİR YÖNTEM ARAŞTIRMASI Fulya Ertem Grafik Tasarım Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticileri: Yard. Doç Dr. Mahmut Mutman, Yard. Doç. Dr. Lewis Keir Johnson Bu çalışma, görsel sanatlardaki komposizyon kavramının, tekinsiz(uncanny) kavramı bağlamında incelenmesini amaçlıyor. Buna bağlı olarak, üç gerçeküstücü sanatçı, Max Ernst, Giorgio de Chirico ve Joan Miro'nun eserlerindeki komposizyona bağlı tekinsizliği, farklı yazarların o sanatçılar üzerine yapılan yorumlarından yola çıkarak inceliyor. Ayrıca, bu yorumlar üzerine, komposizyona bağlı tekinsizliğe yeni bir boyut getirerek, görsel çözümlemenin bir bütünlüğe ulaşması yolundaki geleneksel düşünceyi sorgulamayı da hedefliyor. Anahtar Sözcükler: Kompozisyon, tekinsiz, algılama, bellek, bütünlüğün yitirilmesi, gerçeküstücülük. iv ABSTRACT COMPOSITION AND THE UNCANNY: A METHODOLOGICAL OF ACCOUNT COMPOSITION IN VISUAL ARTS. Fulya Ertem M.F.A in Graphical Arts Supervisors: Assist. Prof.Dr.Mahmut Mutman, Assist. Prof. Dr. Lewis Keir Johnson May, 2001 This study aims at giving an account of composition in visual arts by basing itself on the notion of uncanny. In that respect the works of three different surrealist artists, Max Ernst, Giorgio De Chirico, and Joan Miro, will be analysed in terms of their compositional uncanniness, by taking into consideration writers who analysed the uncanniness of these artists' works. As an addition to those writers' ideas, the aim of this thesis will be to find some new aspects of compositional uncanny in order to challenge the traditional account of composition in visual arts, as a source of visual resolution into unity. Key Words: Composition, uncanny, perception, memory, space, representation, loss of unity, surrealism. Ill
Collections