Türkiye`de seçim kampanyaları döneminde yazılı basında lider eşlerinin konumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında Türkiye'de seçim kampanyalarının Amerikanlaşması sürecinde 1987, 1991, 1995 ve 1999 milletvekili genel seçimleri döneminde lider eşlerinin yazılı basında yer alma biçimleri incelenmiştir. Tezde, Türkiye'de seçim kampanyalarının Amerikanlaşmasıyla öne çıkan `siyasette kişiselleşme` eğilimlerinin politik bir figür olarak lider eşlerinin konumlarını ABD'deki muadilleri gibi değiştirdiği ve Amerikanlaşma etkisinin lider eşlerini gene ABD'de First Lady'lerde olduğu şekliyle `gölge eş` konumundan `politik olarak aktif eş` konumuna dönüştürdüğü ön kabullerinden yola çıkılmıştır. Tez iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde seçim kampanyalarının Amerikanlaşması süreci ve unsurları tartışılarak Türkiye'de seçim kampanyalarının dönüşümü incelenmiş, ikinci bölümde 1987, 1991, 1995 ve 1999 milletvekili genel seçimleri döneminde yazılı basında lider eşlerine ait çıkan haber ve fotoğraflar çözümlenmiştir. Çalışma için öncelikle ABD'de First Lady'lik geleneği üzerine geniş bir literatür taraması yapılmış, genel seçimlerden bir ay öncesine kadar dönemin en yüksek tirajlı gazetesinde çıkan lider eşlerine ait haber ve fotoğraflar tezin örneklemi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular genel olarak tezin ön kabulleriyle paralellik göstermiş ancak kampanya dönemlerine ve lider eşlerinin kendi konumlarını yorumlama biçimlerine göre belirgin farklılıklar saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Amerikanlaşma, Lider Eşleri, First Lady, Seçim Kampanyaları. In this study, the coverage of the wives of political leaders in 1987, 1991, 1995 and 1999 general parliamentary elections in the printed press was analysed within the framework of the Americanization of election campaigns in Turkey. The study is based on the presuppositions that the tendencies towards `personalization in politics`, brought about by of the Americanization of election campaigns in Turkey, have changed the status of the wives of political leaders as political figures in a similar vein with their American counterparts and that the Americanization effect transformed the position of the wives of political leaders from being a `shadow wives ` to being `politically active wives` as seen in the case of American First Ladies.The thesis consists of two parts. In the first part, the process of Americanization of election campaigns and its characteristics are discussed with a view to the analysis of the transformation of election campaigns in Turkey; whereas in the second part, the news stories and photographs of the wives of political leaders in the printed press during 1987, 1991, 1995 and 1999 general parliamentary elections are analysed. A substantial literature review was conducted on the tradition of First Ladies in the USA for the study and the news stories and photographs of the wives of political leaders published in the newspapers with biggest readerships covering a period of one month preceding the general elections were selected as the sample of the study.In general, the findings obtained as a result of the study have parallels with the presuppositions of the study, although considerable differences with regard to different periods of campaign and the way the wives of political leaders regard themselves are also identified.Key Words: Americanization, Political Leaders' Wives, First Lady, Election Campaigns.
Collections