The 1912 Galata Bridge as a site of collective memory
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET TOPLUMSAL BELLEKTE BİR MEKAN: 1912 GALATA KÖPRÜSÜ Umut Şumnu İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticisi: Dr. Nur Altınyıldız Ağustos 2002 Bu çalışma 1912 Galata Köprüsü'ne mekan ve bellek ilişkisi açısından bakmaktadır. Mekan ve hafızanın karşılıklı birbirlerini oluşturdukları göz önünde bulundurularak, bu tez önce bu iki kavramı genel olarak gösterir ve daha sonra mekanın algılanması ve hatırlanması arasındaki ilişkiyi 1912 Galata Köprüsü'nün maddeselliğinde okumaya çalışır. Bu bağlamda 19. yüzyıldan günümüze kadar olan süreçte mekana yüklenen anlamlar değerlendirilmiş ve ortaya iki farklı mekan algılayış biçimi konulmuştur. Bunlardan görsel ve fiziksel özellikleri Öne çıkaran tip 'mekan' olarak terimlendirilmiş, bu mekan tipine göre deneyimsel algıyı daha ön planda tutan ve gündelik yaşamı, bedeni mekana daha fazla dahil edene de 'yer' denilmiştir. Bu çerçevede 1912 Galata Köprüsünün birleştirici (köprünün köprü olma niteliği) ve barındırma özellikleri kavramsal olarak ayrıştırıldığında, Köprü'nün bize bu iki farklı mekan algısını iki farklı katmanda okutmayı başardığı görülür. Galata Köprüsü'nün 'mekan olma' özelliğinin algılanması bakışla ilişkili olup, hatırlanması da bize ona dışarıdan bakma hazzını yaşatan imgelerle sağlanır. Diğer taraftan, Galata Köprüsü'nün 'yer olma' özelliğinin algılanması bedenin mekanı tecrübesiyle, hatırlanması da metinlerle ilişkilidir. Dolayısıyla toplumsal hafızadaki 'mekan' ve 'yer', maddesellik ve deneyim, bakış ve beden, imge ve metin arasındaki ilişki bize Galata Köprüsü aracılığı ile okutulmuş olur. Keywords: Köprü, Bellek, Toplumsal Bellek, Mekan, Yer, Bakış, Beden, İmge, Metin IV ABSTRACT THE 1912 GALATA BRIDGE AS A SITE OF COLLECTIVE MEMORY Umut Şumnu M.F.A. in Interior Architecture and Environmental Design Supervisor: Dr. Nur Altmyıldız August 2002 This work looks at the 1912 Galata Bridge as a case study and attempts to examine it as a dual construction in two senses: space and memory. Acknowledging that space and memory mutually construct each other, this thesis explains each term in general but also elucidates the relationship between perception and remembrance of space by reading the materiality of the 1912 Galata Bridge. In that respect, changing meanings attributed to space over time are analysed lead us to recognise two different ways of conceiving space named as 'spaceness' and 'placeness'. This dual existence is conductive to raising questions about perception of the 1912 Galata Bridge in two layers. Taken separately, its function of conveyance and the property of inhabitation lead us to read 'spaceness' and 'placeness' that also correspond to two ways of remembering it. Its 'spaceness' is perceived by the gaze and remembered through looking at its images, its 'placeness, on the other hand, is experienced by the body and recollected through reading texts that describe the actual engagement. Hence, 'spaceness' and 'placeness', gaze and body, image and text are correspondingly related with each other by the agency of the 1912 Galata Bridge as situated in collective memory. Keywords: Bridge, Inhabitation, Memory, Collective Memory, Space, Place, Gaze, Body, Image, Text 111
Collections