Integration of shopping malls with pedestrian environment: An analysis of Akköprü migros and Karum shopping malls
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN YAYA MERKEZLERİYLE BÜTÜNLEŞTİRİLMESİ: AKKÖPRÜ MİGROS ve KARUM ALIŞVERİŞ MERKEZİ Çılga Gürçel İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü, Yüksek Lisans Danışman: Doç. Dr. Feyzan Erkip Haziran, 2003 Bu çalışmada, yaya mekanlarının kent için önemi alışveriş ve yaya merkezleri çerçevesinde incelenmiş ve bir bütünleşme önerisi geliştirilmiştir. Temel sorun, kentlerde iç ve dış mekanların sürekliliğini kaybetmiş olmasıdır. Kentin niteliğini tanımlaması açısından yaya çevrelerinin bütün olarak işlemesi önem taşımaktadır. Çalışma boyunca alışveriş ve yaya merkezleri iç ve dış mekanda bağlantı kuran oluşumlar olarak incelenmiştir. Bu bağlamda, yaya çevresi tasarlarken aradaki farkı anlamak ve iç ve dış mekanın yararlarını birleştiren bir öneri geliştirebilmek için şehir içi ve şehir dışında olmak üzere iki alışveriş merkezinde alan araştırması yapılmıştır. Kullanıcıların beklentisi ve kent imajı açısından, iç ve dış alanların mekansal özellikleri ve sosyal yaşama etkisi değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yaya çevresi, alışveriş merkezi, kent imajı, kentsel açık alanlar. iv ABSTRACT INTEGRATION OF SHOPPING MALLS WITH PEDESTRIAN ENVIRONMENT: AN ANALYSIS OF AKKÖPRÜ MİGROS AND KARUM SHOPING MALLS Çüga Gürçel M.F.A. in Interior Architecture and Environmental Design Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Feyzan Erkip June, 2003 In this study, importance of integrated pedestrian environment for urban realm within the context of shopping malls and pedestrian malls is examined. The main concern is rooted in the socio-spatial relationship between indoor and outdoor space. Pedestrian malls and shopping malls are analyzed as the formations that create link between the interior and exterior spaces throughout the study, because integrated pedestrian environment is important for defining the characteristics of the city. In this context, a field survey was carried out in an urban and a suburban shopping mall, to understand their differences in creating an integrated pedestrian environment and propose a model which combines the benefits of open and closed malls. Evaluating an integrated pedestrian environment which has advantages in terms of users' expectations and city image states the significance of relationship between spatial configuration and social life. Keywords: Integrated pedestrian environment, shopping mall, pedestrian mall, city image, urban open space. Ill
Collections