19. yüzyıl İngiliz edebiyatında Lewis Carroll, George Macdonald, Charles Dickens ve Jung`un arketipleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde on dokuzuncu yüzyıl İngiliz edebiyatı yazarlarından CharlesDickens'ın A Christmas Carol, George MacDonald'ın Phantastes ve LewisCarroll'ın Alice's Adventures in Wonderland ile Through the Looking-glass andWhat Alice Found There eserlerinin on dokuzuncu yüzyıl İngiltere'sinin sosyal,kültürel ve politik durumu ve yazarların yaşam ışığında incelenecektir. Çalışmanınamacı, eserlerin imgesel açıdan incelenmesi ve Carl Gustav Jung'un arketip teorisibağlamında incelenebilirliğinin ortaya konmasıdır.Birinci bölümde çalışmanın kuramsal boyutu olan arketip teorisinin ortayaçıkışı ve tarihsel sürecinden bahsedilmektedir. Bu bölüm, Carl Gustav Jung'unarketip teorisinin açıklanması, rüya, kompleks ve nevroz kavramları üzerindedurulması, son olarak da çalışma boyunca örnekleri saptanan arketip ve arketipselimgelerin tanımlanmasına dayanmaktadır. Bu bölümde yer alan kavramlar, takipeden bölümlerdeki kuramsal incelemenin temelini oluşturur. Çalışmanın ikinci,üçüncü ve dördüncü bölümleri her bir bölümde bir yazarın ele alındığı haldesistematik bir şekilde ilerler. İkinci bölümde Dickens'ın yaşamının ve dönemintoplumsal sorunlarının, üçüncü bölümde MacDonald'ın teolojik görüşlerinin,dördüncü bölümde ise Carroll'ın dönemin çocuk algısına ve çocuk edebiyatıeserlerine karşı tutumu ile dönemin keşiflerinin eserlere ne şekilde yansıdıklarıdeğerlendirilmektedir. Her bir bölümde hilebaz, yaşlı bilge adam, anima, animus,yeniden doğuş, özben, persona, gölge, çocuk, anne ve baba gibi arketiplerininörnekleri tespit edilmekte ve bu eserlerin Jung'un arketip teorisi bağlamında incelenebilirliği ortaya konmaktadır. Sonuç kısmında ise tüm bu veriler vesaptamalar dahilinde eserlerin ortak ve farklı yönlerinin değerlendirmesiyapılmaktadır. The present thesis focuses on the four chosen fantasy works in the nineteenthcentury English literature: A Christmas Carol by Charles Dickens, Phantastes byGeorge MacDonald and Alice's Adventures in Wonderland ile Through the Looking-glass and What Alice Found There by Lewis Carroll. The literary works are aimed toanalyzed regarding the lives and opinions of the authors and the representations ofJungian Archetypes such as persona, anima, animus, shadow, wise old man, mother,father, child, trickster, rebirth and self.Archetypal Theory, which forms the theoretical base of this work is presentedin Chapter I. In this chapter, the birth and the history of the archetypal theory andcriticism are mentioned, terms such as dreams, complexes, and neurosis areexamined, and all the archetypes and archetypal images that is used throughout thework are explained. The explained terms form the basis of the theoretical analysis ofthe following chapters. Chapter II, III and IV flows systematically with each chaptergiven to each author. Chapter II analyzes the traces of the life of Charles Dickens andthe social problems of the century, chapter III analyzes the the traces ofMacDonald's theological view, and chapter IV analyzes the traces of Carroll'sopinions on the idea of childhood and children's literature in the four chosen literaryworks. In each chapter, archetypes and archetypal images such as trickster, wise oldman, anima, animus, rebirth, self, persona, shadow, child, mother and father areapplied to the characters of the chosen novels. Thus, the appropriateness of theapplication of Jungian archetypes to the chosen literary works is proved. In theconclusion part, the differences and similarities among the chosen works are synthesized in terms of the worldviews of the authors presented in the novels and theJungian archetypes.
Collections