Motorlu taşıtlarda kabin içi ve dışındaki gürültünün sayısal akustik analiz yöntemleri ile incelenmesi `ekzos sistemleri`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, otomobil ekzos sistemlerinin akustik davranışı, gürültü düzeyini azaltmak amacıyla aktif ve pasif gürültü kontrol yöntemleri açısından araştırılmıştır. Pasif kontrolün etkilerini ölçmek için dört terminalli akustik iletim devresinden türetilen iletim kaybı yöntemi kullanılmış olup, devredeki dört akustik kutup sabiti, susturucuların sonlu ve sınır elemanlar modelleri yardımıyla elde edilmiştir. İletim kaybı karakteristikleri, değişik kesitli ve üç boyutlu geometrilerde incelenmiştir. Diğer taraftan aktif gürültü kontrolü, rijit, yan sonsuz dikdörtgen kesitli borularda hem düzlem dalga modu hem de yüksek dereceden modları kontrol etmek için incelenmiştir. Boru içindeki kontrol kaynağı genliğini hesaplamak için kapalı formdaki analitik akustik denklemler çözülmüştür. Sayısal sınır elemanlar yöntemi kullanılarak da doğrulanan teorik yaklaşımın sonuçları, bir kontrol kaynağı kullanarak sadece bir akustik modun kontrol edilebileceğini göstermiştir. ABSTRACT In this work, the acoustic behaviour of the car exhaust systems have been studied. To reduce the level of noise, active and passive noise control methods have been investigated. To measure the effect of passive control, transmission loss method have been used by forming an equivalent acoustic four-terminal transmission network. Acoustic four-pole constants for the network are obtained through finite and boundary element modeling of the mufflers. Various cross sectional geometries have been investigated for transmission loss characteristics. On the other hand, active noise cancellation method has also been studied to control the plane wave as well as the high order modes in rigid walled, semi infinite rectangular cross sectional waveguides. A closed form analytical approach has been applied to determine the amplitude of the secondary control source output within the waveguide. The results of the analytical approach have been verified by numerical boundary element method and showed that using single control source output, only one acoustic mode can be effectively cancelled.
Collections