Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları (Uşak ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Uşak ili Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynaklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Güç kaynaklarından, yasal güç, zorlayıcı güç, ödül gücü, uzmanlık gücü, karizmatik güç boyutlarında öğretmen görüşlerinin cinsiyet, öğrenim durumu, branş ve kıdem değişkenlerine göre faklılaşıp farklılaşmadığı saptanmak istenmiştir.Araştırmanın evreni Uşak ili sınırları içinde bulunan tüm devlet ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın evreninde 175 devlet ilköğretim okulu bulunmaktadır. Bu resmi ilköğretim okullarında, 1669 öğretmen görev yapmaktadır. Evreni temsilen örnekleme girecek okul sayısı 85, öğretmen sayısı 296'dır. Örneklemi oluşturan katılımcılara, araştırmacı ve tez danışmanı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Müdürlerin Kullandıkları Güç Kaynakları Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında çözümlenmiştir.Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynaklarından beş alt boyutta öğretmen görüşlerinin cinsiyet ve branş değişkeni bakımından anlamlı bir farklılığın olup olmadığını belirlemek için t-testi; öğrenim durumu ve kıdem değişkenine bağlı olarak anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (anova) uygulanmıştır.Araştırma bulguları, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynaklarından yasal gücün orta düzeyinde, zorlayıcı gücün az düzeyinde, ödül gücü, uzmanlık gücü ve karizmatik gücün çok düzeyinde olduğunu göstermektedir.Anahtar kelimeler: Örgütsel Güç Kaynakları, İlköğretim Okulu, Okul Müdürleri. The purpose of this investigation is to determine the sources of organizational power which school?s Managers, who are working in Uşak city Government Primary Schools, use. This research aims to determine whether the teacher?s opinions of gender, educational status, branch and seniority differentiate or not on the basis of the organizational power evaluated in the dimensions of legitimate power, coercive power, reward power, expert power and charismatic power.This investigation area includes primary school teachers working in Uşak city borders. There are 175 government primary schools in the area of investigation and 1669 teachers are working in those official primary schools. The number of schools that will take place in the sample has been determined as 85, and the number of teachers are 296. ?The personel information form? and ?The Scale of the power source that Managers use? have been applied to the participants who qualify for the research. Datum are evaluated in the SPSS package.In order to identify whether there is a significant difference between teachers? gender and branch variables among the power source of primary school masters? use , t-test has been applied. To identify whether there is a significant relation depending on educaional state and seniority state or not, one-way anova has been applied.Research findings show that among the power source of Masters, who are working in Primary school, legitimate power is average level, coercive power is low level, reward power, expert power and charismatic power are high level.Key Words: Organizationla power sources, Primary School, School Manager
Collections