İlköğretim okullarının fiziki yeterlilik standartlarına (TSE 9518) göre 2000 yılından sonra yapılan okulların yeterlilik düzeyleri: Uşak ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığına ait ilköğretim okullarının TSE 9518'de belirtilen standartlara uygunluk düzeyleri incelenmiştir. Bu amaçla evren olarak Uşak il genelindeki okullar seçilmiştir. TSE 9518, 2000 yılında yayınlanmış olduğu için bu tarihten sonra yapılmış okullar incelenmiştir. 5 ana kural ve 72 kuraldan oluşan standartları kapsayan bir gözlem formu geliştirilmiş ve form uzman görüşü alınarak kullanılmıştır. Gözlem sonucu elde edilen veriler frekans ve yüzde dağılımı olarak incelenmiştir. İncelemeye konu okulların bu kuralları karşılama düzeyleri, varlık ve yoklukları tespit edilmiştir.Bu yapıya uyan 17 resmi ilköğretim okulu incelendiğinde okul yapılarının planlanmasında bu standartlardan bazılarının hiç dikkate alınmadığı tespit edilmiştir. Bazı kuralların ise planlarda yetersiz düzeyde olduğu görülmüştür. Fiziki yapılar olarak okulların TSE 9518'de belirtilen standartları tam olarak taşımaları durumunda eğitimde önemli bir altyapı sorununun ortadan kalkacağı ve sosyal yaşam alanları olarak okulların daha güzel ortamlar olacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Okul, Okul Yapıları, Okul Standartları. In this research the primary schools which are relating to the Ministry of Education has been examined for their appropriatenes level of the defined standarts of The Institute of Turkish Standarts.With this aim the schools in Uşak province have been chosen as the research region.As The Institute of Turkish Standarts 9518 was published in 2000, the schools which had been built before that date were examined.An observation form which contains 5 main rules and 72 rules has been developed and it has been used as an expert opinion.The datas which had been gained from the observation result were examined as a frequency and percentage dispersion.The levels of rule application,existence and absence of these schools which were the subject of the research were revealed.When the offical 17 primary schools are examined it has been seen that some of these standarts hadn?t been considered for the planning of the school buildings. Also it has been seen that some of the rules were in deficient level.If the schools have the complete standarts in pyhsical edifice that has been defined in The Institute of Turkish Standarts 9518 it?s thought that an important problem in the education infrastructure will be removed and also it?s thought that the schools will be more beautiful as a social living area.Keywords: School, school buildings, school standards
Collections