Sosyal bilgiler dersinde bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinin bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile işlenmesinin öğrenci başarısı ve tutumunu etkileyip etkilemediğinin ortaya konulmasıdır.Bu çalışma ön test?son test kontrol gruplu yarı deneysel bir araştırma desenine sahiptir. Çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı 2. yarıyılında İzmir ili Bornova ilçesi ?Kars Halil Atila İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 6-A ve 6-B sınıflarının 70 öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın toplam uygulama süresi altı haftadır.Uygulama süreci, deneklerin kontrol ve deney gruplarına ayrılmasıyla başlamıştır. Bu araştırmanın veri toplama araçlarını Sosyal Bilgiler Erişi Testi, Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeği ve Teknoloji Tutum Ölçeği oluşturmuştur. Sosyal Bilgiler Erişi Testinin güvenirlik katsayısı ,84 Crombach Alpha, Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeğinin güvenirlik katsayısı ,89 Crombach Alpha ve Teknoloji Tutum ölçeğinin güvenirlik katsayısı ,97 Crombach Alpha bulunmuştur. Elde edilen veriler SPSS 19.00 programında blockwise regresyon analizine tabii tutulmuştur.Sosyal Bilgiler dersindeki erişi son test başarı puanı bağımlı değişken, teknoloji tutum ön test, sosyal bilgiler tutum ön test, sosyal bilgiler erişi ön test ilk bloğu, sosyal bilgiler tutum son test, teknoloji tutum son test ikinci bloğu ve grup aidiyeti (deney ve kontrol) son bloğu oluşturacak şekilde yapılan regresyon analizi sonucuna göre:Modele dâhil edilen değişkenler gözlenen varyansın %35'ini açıklamıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencileri sosyal bilgiler dersi son test başarıları üzerinde teknolojiye ve derse karşı olan tutumlarının etkili olmadığı görülmüştür. Ancak öğrencilerin yarı deneysel desende uygulamaya esas olan konular hakkındaki ön bilgileri ile sosyal bilgiler dersinin teknoloji desteğiyle işlenmesi öğrencilerin bu dersteki akademik başarı düzeylerini anlamlı bir şekilde etkilemektedir.Dersi teknoloji desteğiyle alan öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, dersi teknoloji desteği olmadan alan öğrencilerin akademik başarı düzeylerine göre anlamlı bir şekilde daha yüksektir.Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre sosyal bilgiler dersinin teknoloji destekli işlenmesi derse karşı tutumu anlamlı derecede etkilememektedir. The aim of this study is to investigate the impact of teaching social studies with the help of ICT on student achievement and attitudes towards technology and social studies.The research design of the study is quasi experimental. The subjects of the study consisted of two groups (experiment and control groups, 35 each) of students studying at ?Kars Halil Atila İlköğretim Okulu? during spring term of 2010-2011 academic year.Three different research tools were used to collect data: an achievement test on the unit mentioned above, an attitude measurement scale on social studies education and an attitude measurement scale on ICT. The data was collected both at the beginning (pre-test) and the end (post-test) of the application from both experiment and control groups through these instruments.Reliability of social studies achievement test is ,84 Crombach?s Alpha. Reliability of social studies attitude measurement scale is ,89 Crombach?s Alpha. Reliability of the ICT attitude measurement scale is ,97 Crombach?s Alpha. The data was subjected to blockwise regression analysis on SPSS 19.00.When achievement post test scores were treated as dependent variable, and achievement, social studies attitude and ICT attitude scales pre-test scores entered as first block, achievement, social studies attitude and ICT attitude scales post-test scores entered as second block, group as in experiment and control group entered as the final group in blockwise regression analysis the followings are found:The independent variables included in the model explained 35 per cent of observed variance. Findings suggest that the students? attitudes towards the subject and ICT do not have an effect on their post-test achievement scores. However, their prior knowledge on the subject and the treatment i.e. teaching social studies with ICT have a positive effect on their achievement.Those students in the experiment group had higher achievement test than the student in control group did.The blockwise regression analysis suggests that teaching social studies with ICT do not have any statistically significant effect students? attitudes toward social studies lesson.
Collections