Okul yöneticilerinin örgütsel stres faktörlerinin incelenmesi (Uşak ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
OKUL YÖNETİCİLERİNİNÖRGÜTSEL STRES FAKTÖRLERİNİN İNCELENMESİ(UŞAK İLİ ÖRNEĞİ)Ufuk KESKİNEğitim Bilimleri Anabilim DalıUşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temmuz 2012Danışman: Yrd. Doç. Dr. M. Akif HELVACIStres, memnuniyet verici olup olmadığına bakmaksızın, her türlü isteme bedenin uyum sağlamak için gösterdiği yaygın tepkidir. Günümüzde okul yöneticiliği en stresli meslekler arasında yer almaktadır. Okul yöneticilerinin işlerinin stresli oluşu öğretmenleri, okulu, öğretmen performansını ve öğretmenlerin çevresini olumsuz olarak etkilemektedir. Stresin olumsuz etkilerinin engellenmesi ve stresle baş etme yollarının belirlenmesi kurum yararına yönlendirilebilmesi verimlilik açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle araştırmanın genel amacı Uşak İli okul yöneticilerinin örgütsel stres kaynaklarını ortaya koymak olarak belirlenmiştir.Araştırmada tarama modeli ve ölçme aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen beşli Likert tipi iki bölümden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. İlk bölümde kişisel bilgilere yönelik sorular, ikinci bölümde stres kaynaklarını belirlemeye yönelik ölçek yer almıştır. Ölçek, 2011-2012 öğretim yılında Uşak İli ve İlçelerinde 245 lise ve ilköğretim okulu okul yöneticisine uygulanmıştır. Veriler yüzde, frekans, ortalama, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü ANOVA testi, anlamlı farkın bulunması durumunda gruplar arasındaki farkı belirlemek amacıyla Tukey HSD analizi ile yürütülmüştür.Uşak İli okul yöneticilerinin işinde stres oluşturan faktörlerden orta düzeyinde etkilendikleri ve ?İşin özünden çok, biçimi ile uğraşmak zorunda kalmak, Mali kaynakların yetersizliği, Velilerin çocukları ile yeterince ilgilenmemesi, Bürokratik işlemlerin aşırı olması, Öğretim programlarının sıklıkla değişmesi, Okulda yardımcı hizmetler personellinin sayı bakımından yetersiz olması, Üst yönetimin okulun sorunlarına gereken ilgiyi göstermemesi ve Mevzuatın çok sık değişmesi? faktörlerine çoğunlukla düzeyinde katıldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Uşak İli okul yöneticilerinin işinde stres oluşturan faktörlere ilişkin görüşlerinde cinsiyet, yaş, görev unvanı, görev yapılan kurum, yöneticilik kıdemi, okuldaki öğretmen sayısı ve eğitim yönetimi konusunda Hizmet İçi Eğitime katılma durumu bakımından anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Stres, yönetici, okul, örgüt. SCHOOL ADMINISTRATORSORGANIZATIONAL STRESS ANALYSIS OF FACTORS(UŞAK CASE)Ufuk KESKİNEducational Sciences DepartmentUşak University Social Sciences Institute, July 2012Advisor: Yrd. Doç. Dr. M. Akif HELVACIStress is the common reaction of the body to adopt itself to any new condition no matter if it is desirable or not. Today teaching is accepted as one of the most stressful professions. The stressful nature of teaching has negative effects on school teachers?performance and teachers?environment .Eliminating, deteriorating effects of and identifying effective ways of coping with stres is very important in terms of productivity. Therefore, the general aim of this study is to identify organizational stres sources of Uşak?s school administrators and explain the strategies they adopt to cope with stres.In the study, the the crosshatching model and a quin tet likert type questionnaire which was consisted of three chapters and developed by the researcher were used. In the first chapter, there are questions about personal information of teachers the second chapter includes questıons that were intended to measure stres sources. The questionnaire was applied to 245 high school and primary school administrators during 2011-2012 teaching year. Sub-problems percent frequency, average analysis of variance t-test for independent groups one way Anova test was performed with Tukey HSD analysis to determine the difference between groups if there is no significant differenceUsak Province affected by the level of middle school administrators and business factors to stress
Collections