İlköğretim okullarının öğrenen örgüt olma özellikleri açısından incelenmesi(Uşak ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Uşak İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı devlet ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre, ilköğretim okullarının öğrenen örgüt olma özelliği gösterip göstermediğini bunun yanı sıra: öğrenen örgüt olma özelliklerinin, görev, cinsiyet, öğrenim durumu, branş, mesleki kıdem, okuldaki öğretmen sayısı ve öğrenci sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı saptanmak istenmiştir.Araştırmanın evrenini 2011?2012 eğitim öğretim yılında Uşak il sınırları içerisindeki Merkez, Banaz, Eşme, Karahallı, Sivaslı, Ulubey ve bu ilçelere bağlı köylerde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 175 devlet ilköğretim okulunda görev yapan 286 yönetici, 1669 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemini ise yine aynı merkez ilçe ve köylerden tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen 85 ilköğretim okulunda görev yapan, 99 yönetici ve 386 öğretmen oluşturmaktadır.Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmada kullanılan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgileri (görev, cinsiyet, öğrenim durumu, branş, mesleki kıdem, öğretmen sayısı, öğrenci sayısı) yer almakta, ikinci bölümde ise okulların öğrenen örgüt olma özelliklerini belirlemeye yarayan maddeler yer almaktadır.Öğrenen Örgüt Olma (ÖÖO) ölçeğinden elde edilen puanların analizinde SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Bu bağlamda ölçeklerde yer alan her bir maddenin ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanarak tablo halinde sunulmuştur. Ölçeklerden elde edilen toplam puanların çeşitli değişkenler bağlamında analizinde bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü ANOVA testi, anlamlı farkın bulunması durumunda gruplar arasındaki farkı belirlemek amacıyla Tukey HSD analizi yürütülmüştür. Elde edilen bulgular tablo halinde sunulmuştur.Araştırma sonucunda, katılımcıların ilköğretim okullarının öğrenen örgüt olma (ÖÖO) özelliğine ilişkin Kişisel Hâkimiyet (KH), Zihni Modelleri (ZM), Paylaşılan Vizyon (PV), Takım Halinde Öğrenme (THÖ) ve Sistem Düşüncesi (SD) boyutları bakımından görüşleri katılıyorum kategorisinde bu da orta düzeye karşılık geldiği görülmüştür. Bununla birlikte, katılımcıların ilköğretim okullarının ÖÖO özelliğine ilişkin görüşleri cinsiyet bakımından anlamlı bir fark göstermediği görülmüştür. Ancak görev, branş, eğitim durumu, mesleki kıdem, yaş, öğretmen sayısı ve öğrenci sayısı değişkenlerinde anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Öğrenen Örgüt, Öğrenen Oku The aim of that study is to determine whether the primary schools have the characteristic of being a learning organizatin based on the view of the administrators and the teachers working in the state primary schools within the directorate of national education of Uşak: it is also aimed to see whether the characteristic of being a leraning organization show meaningful change according to gender,professional seniority, branch and educational background.The research universe of the study is composed of 286 administrators and 1669 teachers working in 175 state primary schools within the border of central districts; Banaz, Eşme, Karahallı, Sivaslı, Ulubey and its villages of the province of Uşak in 2011-2012 education-instruction. As for the sample of the study, it is composed of 99 administrators and 386 teachers were selected by a stratified sampling method and working in 85 state primary schools in the same central districts and its villages. In this study the survey method is used.The scale used in this study is composed of two parts. In the first part the personal information of the participants which are gender, professionl seniority, branch, educational background, duty, seniority of administration, number of teachers and number of students can be seen while in the second part there are the items used to determine the characteristics of schools according to their being learning organization.The SPSS 17.0 packet programme used to analyze the data gathered from the scale.In that sense each item's aritmtic means and standart deviation evaluated and shown on tables. And also the data gathered in the research were interpreted by such techniques as t test, ANOVA, Tukey HSD test.The results are presented on tables.As a results of the research, ıt is find out that the items Personal Control (KH) , Mind Model (ZM), Shared Vision (PV), Learning as a Team (THÖ), System İdea (SD) answered as I agree by the participants which shows actually the avarage level. In addition to this it is concluded that the participants views don't show a meaningful difference according to gender variable while it shows meaningful difference according to duty, branch, educational background, professional seniority, age, number of teachers and number of students variables.Key Words: Learning Organization, Learning School
Collections