Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünyanın hemen tüm bölgelerinde öğretmenlerin büyük çoğunluğu kadınlardan oluştuğu halde, kadın yöneticilerin sayısı azdır. Ülkemizdeki kadın yönetici sayısının azlığı genel sorununa dayanarak, sınırlı sayıda da olsa, öğretmenlerin yöneticiliğe yönelik tutumlarının araştırıldığı, fakat okul yöneticilerinin kaynağı olan öğretmen adaylarının tutumları ile ilgili çalışma yapılmadığı dikkati çekmektedir.Bu nedenle araştırmada, eğitim fakültesi öğrencilerinin okul yöneticiliğine yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin okul yöneticiliğine yönelik tutumlarının, cinsiyete, bölüme, öğretim türüne (I. ve II. Öğretim), sınıf düzeyine, mezun olunan lise türüne ve en son dönemdeki akademik başarı puanlarına göre farklılık olup olmadığı saptanmak istenmiştir.Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmanın örneklemini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılı Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerden, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 562 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak geliştirilen ?Okul Yöneticiliği Tutum Ölçeği (OYTÖ)? kullanılmıştır. Ölçek formunun birinci bölümü kişisel bilgiler, ikinci bölümü ise, 5'li Likert türünden, ?Kişisel İlgi ve Mesleğe Bakış?, ?Çalışma Koşulları? ve ?Sosyal Saygınlığı? şeklinde üç boyut, 36 maddeden oluşmaktadır. Tutum ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde SPSS 17.0 istatistik programı kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda, öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik en çok Sosyal Saygınlık ( =3.35) boyutuna, daha sonra Kişisel İlgi ve Mesleğe Bakış ( =3.13) ve Çalışma Koşulları ( =3.12) boyutlarına ilişkin olumlu tutum benimsedikleri ve bu tutumlarının ?orta düzeyde? olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutum ölçeği (OYTÖ) puanları cinsiyet bakımından değerlendirildiğinde, erkek ( =3.27) öğretmen adaylarının kız ( =3.12) öğretmen adaylarına göre okul yöneticiliğine yönelik tutum ölçeği puanlarının daha fazla olduğu görülmektedir.Bölümlere göre, Tukey HSD sonuçları Sosyal Bilgiler Öğretmenliği'ndeki öğretmen adaylarının OYTÖ'nin ?Çalışma Koşulları?, ?Sosyal Saygınlık? alt boyutlarına yönelik tutum puanlarının ve OYTÖ'nin tümüne yönelik tutum puanlarının hem Sınıf Öğretmenliği hem de İlköğretim Matematik Öğretmenliği öğretmen adaylarına göre daha yüksek tutuma sahip olduklarını ve bu farkların da anlamlı olduğunu göstermiştir (p<.05).Öğretim türü, sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü ve en son dönem akademik not ortalaması bakımından OYTÖ'nin tümüne yönelik tutum puanlarının anlamlı fark göstermediği belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Öğretmen adayı, okul yöneticiliği, kadın, tutum.? Although most of the teachers are women at almost all over the world,the women administrators? minority is remarkable. According to general problem of women administrators? minority,it is important that the attitudes of teachers towards management is researched in a limited number. But the studies are not done about the teacher candidates? attitudes which are the source of school management.For this purpose, this research is done in order to determine the attitudes of Faculty of Education students towards school management. With this purpose, if there are differences of the students studying at Faculty of Education attitudes towards school management is requested according to gender, department, education type (1st and 2nd education), classroom degree, type of High School and last term academical achievement points.In this research, the survey model is used. 562 students chosen with stratified sampling method among the students of Usak University, Faculty of Education in 2011- 2012 Education year, set the sample of this descriptive study research. As a data collection tool ` School Management Attitude Scale?, developed is used. First part of the Scale Form is comprised of `Personal Information?, second part is comprised of from 5-point Likert Type, in the form of 3 dimension, 36 articles ; `Personal Interest and Proffessional Point of View?, `Working Conditions? and `Social Prestige?. In the analysis of data from Attitude Scale, SPSS 17.0 statistics program is used.The results of analyzes; teacher candidates adopt positive attitudes towards mostly the size of Social Prestige ( =3.35) and Personal Interest and Proffessional Point of View ( =3.13), then Working Conditions ( =3.12). These attitudes are medium level. When the Attitudes Scale (SMAS) Points for teacher candidates towards school management is evaluated according to gender, it is seen that me ( =3.27) candidates? attitudes scale points are more than women teacher ( =3.12) candidates?.According to departments,the results of TUKEY HSD; with the SMAS?s Working Conditions and Social Prestige sub-dimension?s attitudes points and all SMAS?s attitudes points; teacher candidates in Social Studies Department have higher attitudes than Primary School Teachers and Secondary School Math Teachers?. And these differences are remarkable. With the education type, classroom degree, high school type and last term academical achievement points, it is identified that it has not remarkable differences according to SMAS?s attitudes points.Keywords : Teacher candidate, school management, women, attitude.
Collections