İlköğretim sınıf öğretmenlerinin kelime öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerden haberdar olma ve kullanma sıklıkları düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerinin kelime hazinelerini zenginleştirmek için literatürde belirtilen kelime öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerden hangilerinden haberdar olduklarını ve öğretmenlerin haberdar oldukları yöntem ve teknikleri kullanma sıklıklarını tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini 2010- 2011 öğretim yılı İzmir İli Karabağlar İlçesindeki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan toplam 250 ilköğretim sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.İlköğretim sınıf öğretmenlerinin, literatürde yer alan kelime öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerden haberdar olma düzeyleri, bu yöntem ve teknikleri kullanma sıklıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Ölçme aracı dörtlü likert tipi dereceleme biçiminde hazırlanmıştır. Dereceleme seçenekleri Çok az = 1 , Bazen = 2, Genellikle = 3, ?Her zaman = 4 şeklinde belirlenmiştir. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri bilgisayarda SPSS for Windows 17,0 paket programı (Statistical Package for the Social Sciences) kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde çapraz tablo (Crosstab) yapılmış, ?İlköğretim sınıf öğretmenlerinin kelime öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerden haberdar olma düzeylerinin ve kullanma sıklıklarının cinsiyete göre değişip değişmediğini belirlemek amacıyla t-testi; kıdeme göre değişip değişmediğini belirlemek amacıylavaryans analizi ve bu çerçevede Least Significence Test (LSD) yapılmıştır. t-testi ve LSD testlerinde anlamlılık düzeyi olarak ,05 seçilmiştir.Yapılan analizlere göre, kadınlar erkeklere göre metin yazma ile kelime öğretimi yönteminden daha fazla haberdar olmuşlardır.Araştırmaya katılan öğretmenlerden kıdem yılları yüksek olan öğretmenlerin; birleştirilmiş yöntem, eşleştirme ve oyun ile kelime öğretimi yöntem ve tekniklerinden kıdem yılları az olan öğretmenlere göre daha fazla haberdar oldukları sonucu çıkmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerden kıdem yılları az olan öğretmenlerin; gruplandırma, kavram geliştirme, tekrar ve jest, mimik, tasvir ve taklit ile kelime öğretimi yöntem ve tekniklerinden kıdem yılları yüksek olan öğretmenlere göre daha fazla haberdar oldukları sonucu çıkmıştır.Yapılan analizlere göre, erkekler kadınlara göre eş anlamlı kelimeleri kullanma, konuşma ve metin yazma ile kelime öğretimi yöntem ve tekniklerini daha sık kullanmaktadırlar.Araştırmaya katılan öğretmenlerden kıdem yılları yüksek olan öğretmenlerin; gruplandırma, konuşma ve tekrar ile kelime öğretimi yöntem ve tekniklerini kıdem yılları az olan öğretmenlere göre daha sık kullandıkları sonucu çıkmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerden kıdem yılları az olan öğretmenlerin; eşleştirme, oyun ve resimleme ile kelime öğretimi yöntem ve tekniklerini kıdem yılları yüksek olan öğretmenlere göre daha sık kullandıkları sonucu çıkmıştır.Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, parmak ile kelime öğretimi ve zihinsel imaj ile kelime öğretimi yöntemlerinden hiçbir öğretmenin haberdar olmadığı ve dolayısıyla bu yöntemlerin hiç kullanılmadığı ortaya çıkmıştır. İlköğretim Türkçe 1-5. sınıflar öğretim programında geçen ve örneklerle açıklanan kelime öğretimi yöntem ve tekniklerinden haberdar olma düzeylerinin en üst seviyelerde olduğu görülmüştür. Haberdar olma oranında % 50' nin üzerinde olan 18 yöntem ve teknik vardır. Fakat kullanma sıklığına gelindiğinde bu yöntem ve teknikler 11'e düşmektedir. Bu durum ilköğretim sınıf öğretmenlerinin haberdar olduğu yöntem ve teknikleri kullanmadıklarını ortaya çıkarmaktadır.Literatürde geçen kelime öğretimi yöntem ve teknikleri öğretim programına dâhil edilmelidir.İlköğretim 1-5. sınıf Türkçe ders kitapları bu yöntem ve tekniklere göre yeniden hazırlanmalıdır.İlköğretim sınıf öğretmenliği lisans programına bu yöntem ve teknikler bir ders olarak dâhil edilmelidir.Anahtar Kelimeler: İlköğretim Sınıf Öğretmenleri, Kelime, Kelime Öğretimi, Yöntem ve Teknikler. The purpose of this research is to determine that elementary school teachers is aware of which methods and techniques used teaching words in order to enrich students' vocabulary words and the teachers of the usage of frequency of these methods and techniques which the teachers know. The exemplification of the research is made up of 250 elementary school teachers who have been working at primary schools in the district of Izmir Karabağlar Province, in the academic year of 2010-2011.It was studied that the elementary school teachers of the awareness level of the methods and techniques used in teaching vocabulary in the literature and their frequency of usage these methods and techniques were determined. The measurement tool is prepared in the form of four Likert-type grading. The grading options are determined as Slightly = 1, Sometimes = 2, Usually = 3, Always = 4. Statistical analysis of research data is computed with SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows 17.0 package program on PCs. Crosstabs is used in the analysis of the data received, ?To determine the awareness level of the elementary school teachers on the methods and techniques used in teaching vocabulary and also if the frequency of usage; have changed by gender using t-test, by seniority using analysis of variance and in this context Least Significence Test(LSD) is performed. The level of significance used in t-test and LSD is selected as ,05.According to the doing analysis, women have become more aware of text writing with vocabulary teaching method than men.It follows that teachers whose years of seniority are high are aware of methods and techniques of the combined method, mapping and game of vocabulary teaching more than the teachers whose years of seniority are less.It follows that teachers whose years of seniority are less are aware of methods and techniques of the streaming, concept development, repetition and gesture, facial expressions, depiction and imitation of vocabulary teaching more than the teachers whose years of seniority are high.According to the made analysis, men have used the use of synonyms, speech, script writing with vocabulary teaching method and techniques more often than women.It follows that teachers whose years of seniority are high) frequently use methods and techniques of the streaming, speech and repetition of vocabulary teaching more than the teachers whose years of seniority are less.It follows that teachers whose years of seniority are less frequently use methods and techniques of the mapping, game and iconography of vocabulary teaching more than the teachers whose years of seniority are high.Looking at the results of research, none of the teachers are aware of ?finger with vocabulary teaching and mental image with vocabulary teaching methods hence these methods are not used. The awareness level of vocabulary teaching method and techniques that are explained by samples and within elementary school cirruculum for Turkish 1-5 classes are seemed to be at the highest levels. For 18 method and techniques the ratio of awareness is over 50 %. But when it comes to frequency of use, these method and techniques drops to 11. This situation reveals that elementary school teachers are not using the method and techniques they aware of.The method and techniques for vocabulary teaching that are in literature needs to be added into cirruculum.Turkish textbooks for elementary school 1-5 classes need to be re-prepared with these method and techniques.These method and techniques need to be added as a course into elementary school undergraduate programs.Keywords: Elementary School Teachers, Vocabulary, Vocabulary Teaching, Method and Techniques.
Collections