Eğitim kurumları yönetici atama - yer değiştirme usul ve kriterleri ile ilgili yönetici görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim okullarında yönetici atama yönetmeliği ile belirlenen, yönetici atama kriterlerini yönetici görüşleri açısından değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu; 2012-2013 eğitim öğretim yılında Uşak'ta faaliyet gösteren ve ilköğretim okullarında görev yapan ve araştırmaya katılmayı gönüllü kabul eden 310 okul yöneticisine uygulanmıştır.Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 20.0 istatistik paket programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Yöneticilerin demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde, yönetici atama yönetmeliği ile belirlenen, yönetici atama kriterlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden faydalanılmıştır. Yöneticilerin demografik özelliklerine göre yönetici atama kriterlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesinde ise, t testi, tek yönlü anova ve tukey testlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; yöneticilerin, yönetici atama ölçütleri içerisinde en fazla yöneticinin kendine ait bilimsel veya mesleki eserleri olmasını, en az 5 yıllık öğretmenlik deneyimi olması, yönetici seçme sınavında en fazla yönetici adaylarına psikometrik testler uygulanması ve yönetici seçme, yetiştirme ve atama sürecinin siyasi torpilden bağımsız olması gerektiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, okul yöneticiliğine atanmak için kesinlikle hizmet öncesi eğitim verilmesi ve bu eğitimin, Milli Eğitim Bakanlık-Üniversiteler işbirliği ile kısa süreli veya Millî Eğitim Akademisinde uzun süreli hizmet içi eğitim programı olarak düzenlenmesi görüşünde oldukları ve okul yöneticilerinin başarılı olmaları durumunda, daha üst düzeyde yönetim görevlerine getirilmesini istedikleri ve müdür ve müdür yardımcılarının aynı usulle atanmasını istedikleri sonuçlarına varılmıştır.Anahtar kelimeler: Okul yöneticiliği, atamalar, yönetici atamaları This research is realized to evaluate the management appointments criteria from the view of managers which are defined by the manager appointment regulations in primary schools.The questionnaire form prepared towards the aim is applied to 310 voluntary school managers working at primary schools in Uşak, in the 2012-2013 education years.Data gained by the questionnaires evaluated by the means of SPSS 20. 0 statistic packet programme. Frequency and percentage statistics are used to define the demographic qualities of the managers, average and standart deviation statistics are used to define the views related to manager assignment criteria which is defined with manager appointment regulations. T-test and one-way Anova test are used to examine the views on manager appointment criteria according to the demographic qualities of the managers. As a result of the research, it is determined that managers should have own scientific or vocational works , should have at least 5 year teaching experiment, psyhcometric tests should be applied to manager candidates, and the process of manager election, upbringing and appointment must be independent from political backing.Moreover, it is concluded that pre-service traning should be certainly given to be appointed as a school manager and this training should be regulated with the short term cooperation of ministry –universities or it should be regulated as a long term in-service training at national education Academy and if the school managers succced, they should be emplaced to higher level managements and manager and manager assistants should be appointed according to the same method.Key Words: School management, appointments, manager appointment
Collections