Öğrencilerin öğretim elemanlarından algıldıkları mobbing düzeylerinin örgütsel adalet algı düzeyleri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının maruz kaldıkları mobbing (psikolojik taciz) davranışlarıyla örgütsel adalet algı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, Kayseri ve Uşak İlleri 2014 –2015 eğitim öğretim yılı 29 Öğretim Elemanı 268 öğrenci oluşturmaktadır. Mobbinge (Psikolojik tacize) maruz kalanları belirlemek üzere Einarsen (1996) tarafından geliştirilmiştir. Ölçeğin orijinal Norveççe formu 21 maddeden oluşmaktadır. Mobbingi ölçmek için Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçe'ye 21 soruluk ölçek olarak, üç ayrı dil uzmanından yardım alınarak uyarlanan olumsuz davranışlar ölçeği (NAQ) kullanılmıştır. Öğretim elemanları ve öğrencilerin örgütsel adalet algılarını ölçmek üzere, Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen Örgütsel Adalet Ölçeği'nden (JusticeScale) yararlanılmıştır.Öğretim elemanlarının olumsuz davranışlara maruz kalma düzeyi ile örgütsel adaletin adil etkileşim boyutu arasında negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki görülmüştür. (p<0,05, r=-0,37) Buna göre öğretim elemanlarının maruz kaldıkları olumsuz davranışların düzeyi arttıkça örgütsel adalet algıları düşük düzeyde de olsa azalmaktadır, diyebiliriz.Araştırmaya katılan öğrencilerin örgütsel adalet ölçeğinin Adil Etkileşim Boyutu ile ilgili sorulara verdikleri cevaplara göre 1. Sınıf öğrencileri ile 4. Sınıf öğrencileri ve 2. Sınıf öğrencileri ile 4. Sınıf öğrencileri arasında anlamlı farklar görülmüştür. Tablo 17'deki Tukey testi sonuçlarına göre 4. Sınıf öğrencilerinin adil etkileşim boyutu ile ilgili algı düzeyleri 1. Sınıf ve 2. Sınıf öğrencilerine göre anlamlı bir şekilde daha yüksek çıkmıştır.Araştırmaya katılan öğrencilerin olumsuz davranışlar ölçeği ile ilgili sorulara verdikleri cevaplara göre Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük ve Rekreasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin algıları arasında anlamlı farklar görülmüştür. Tukey testi sonuçlarına göre;Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencilerinin olumsuz davranışlar ile ilgili algı düzeyleri spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümü öğrencilerine göre anlamlı şekilde daha yüksek çıkmıştır.Antrenörlük bölümü öğrencilerinin olumsuz davranışlar ile ilgili algı düzeyleri spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümü öğrencilerine göre anlamlı şekilde daha yüksek çıkmıştır.Araştırmaya katılan öğrencilerin örgütsel adalet ölçeğinin adil etkileşim boyutu ile ilgili sorulara verdikleri cevaplara göre Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencileri ile Rekreasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin algıları arasında anlamlı fark görülmüştür. Tablo 19'deki Tukey testi sonuçlarına göre Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencilerinin adil etkileşim boyutu ile ilgili algı düzeyleri Rekreasyon bölümü öğrencilerine göre anlamlı bir şekilde daha yüksek çıkmıştır. The present study investigates whether there is a significant correlation between the mobbing attitudes which university students and instructors are subjected to and their perception of organizational justice. The population of the study comprises 29 instructors working and 268 students studying in the provinces of Kayseri and Uşak in the 2014-2015 educational year. In determining the individuals subjected to mobbing, the scale developed by Einarsen (1996) was used. The original form of the scale, which is in Norwegian, is composed of 21 entries. In measuring the mobbing, the Negative Attitudes Scale, which has been translated into Turkish by Cemaloğlu (2007) by receiving help from three linguists in the form of a 21-entry scale. in measuring the organizational justice perception of instructors and students, the Organizational Justice Scale developed by Niehoff and Moorman (1993) was used. A negative and low correlation was found between the level at which instructors are subjected to negative attitudes and the just interaction dimension of the organizational justice (p<0.05, r=-0.37). Accordingly, it can be said that the higher the level of the negative attitudes instructors are subjected to, the more decreases their organizational justice perception, though this decrease is slight. According to the replies of the students taking part in the study to the questions concerning the Just Interaction dimension of the organizational interaction scale, significant differences were found between the 1st grade students and 4th grade students, and between the 2nd grade students and 4th grade students. Based on the Tukey test results, which can be seen in Table 17, the level of the perception of just interaction dimension by the 4th grade students was found to be significantly higher comparing to the 1st and 2nd grade students. Based on the replies the participating students gave to the questions in the negative attitudes scale, significant differences were found between the perceptions of the students studying in the departments of Physical Education and Sports Teaching, Sports Management, Coaching and Recreation. According to the results of the Tukey test, the level of negative attitudes perceived by the students studying in the department of Physical Education and Sports Teaching was found to be significantly higher comparing to those perceived by the students studying in the department of Sports Management and the department of Recreation; and the level of negative attitudes perceived by the students studying in the department of Coaching was found to be significantly higher comparing to those perceived by the students studying in the department of Sports Management and the department of RecreationBased on the replies the participating students gave to the questions concerning the just interaction dimension of the organizational justice scale, a significant difference was found between the perceptions of the students studying in the department of Physical Education and Sports Teaching and the ones studying in the department of Recreation. According to the results of the Tukey test shown in Table 19, the level of perception by the students of Physical Education and Sports Teaching concerning the dimension of just interaction is significantly higher comparing to the students studying in the department of Recreation.
Collections