Rekabet avantajı için entelektüel sermayenin modellenmesi ve bir uygulama çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
REKABET AVANTAJI Ç N ENTELEKTÜEL SERMAYEN N MODELLENMES VEB R UYGULAMA ÇALIŞMASIGülşah AYZ TÖZETBu yüksek lisans tezinin amacı; işletme başarısı için fark yaratan veişletmelerin görünmez varlıklarından (entelektüel sermayelerinden) yapılanan inovatifrekabet gücünün belirlenmesi için bir model önerisinde bulunmak ve ampirik olarakotomotiv sektöründe yer alan firmalarda modelin uygulama sonuçlarınıdeğerlendirmektir.Birinci bölümde; entelektüel sermaye, inovasyon becerisi ve rekabet gücükavramları ile bu kavramlar arasındaki ilişkiler tanımlanmıştır. kinci bölümde;entelektüel sermayenin literatürde en yaygın şekilde tanımlanan üç ana bileşenine;insan sermayesi, organizasyonel sermaye ve ilişkisel sermayeye odaklanılarak,bunların inovasyon becerisi ve rekabet gücü ile ilişkisini açıklayan iki aşamalı birkavramsal model yaratılmış ve hipotezler tanımlanmıştır.Üçüncü bölümde; hipotezlerin ampirik olarak test edilmesi için tasarlananöntest ve uygulama anket çalışmaları hakkında bilgi verilmiştir. Anketlerinuygulanmasından sonra; güvenilirlik değerlendirmesi için Cronbach's Alpha Testi,faktör analizi için temel bileşenler analizi ve Varimax rotasyon yaklaşımı, kriterlerinönceliklendirilmesinde Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve ilişkilerin açıklanmasındadoğrusal regresyon analizi ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Bu değerlendirmelereilişkin açıklamalar tezin dördüncü bölümünde verilmiştir. Tezin son bölümünde ise,araştırmaya ait sonuçlar ve gelecekte konuyla ilgili yapılabilecek çalışmalarözetlenmiştir. MODELING INTELLECTUAL CAPITAL BASED INNOVATIVE COMPETITIVEADVANTAGE AND AN EMPRICAL EXECUTIONGülşah AYZ TABSTRACTThe aim of this thesis is to propose a model to determine the innovativecompetitiveness strength which constitutes a distinction for a firm?s success andconsists of firm?s intangible assets (intellectual capital) and to empirically evaluatethe application results of the model at the firms in automobile sector.In the introductory chapter; intellectual capital, innovation capability andcompetitiveness strength concepts and relations among these concepts are defined.In the second chapter; three main components of intellectual capital which are humancapital, organizational capital and relational capital are focused on and relationshipsare expressed among these components, innovative capability and competitivenessby creating a two phase conceptual model and the related hypothesis are defined.In the third chapter; pre-survey and application questionnaire studies areexplained for verification of hypothesis empirically. Subsequently questionnaires areapplied, Cronbach?s Alpha test for reliability analysis, principal components analysisand Varimax rotation technique for factor analysis, priorities of criteria with AnalyticalHierarchy Process, correlation and linear regression analysis for explaining thepattern of relations are executed. Explanations about these evoluations are given atthe fourth chapter.At the last section, consequently, the results of this work and recommendedfuture studies are summarized.Key words : Intellectual capital, human capital, relational capital, organizationalcapital, innovation, competitiveness strength
Collections