Öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile duygusal emek düzeyleri arasındaki ilşki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile öğretmenlerin duygusal emek düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir Araştırma altı bölümden oluşmaktadır. Araştırmada birinci bölümünde, problem durumu, problem cümlesi, alt problemleri, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, sınırlılıklar ve tanımlar yer almaktadır. İkinci ve üçüncü bölümde kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalardan oluşmaktadır. Dördüncü bölümde araştırmanın modeli, evreni ve örneklemi, verilerin toplanması ve analiz edilmesinden söz edilmiştir. Beşinci bölümde elde edilen verilerin tablolara aktarılması sonucu oluşturulan bulgular ve yorumlar bulunmaktadır. Son kısım olan altıncı bölümde ise tartışma, sonuç ve önerilere yer verilmiştir.İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2014 – 2015 öğretim yılında Uşak il merkezinde çalışan 936 ortaokul öğretmeni, araştırmanın örneklemini ise 370 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada veriler `Örgütsel Politika Algısı Ölçeği` ve `Duygusal Emek Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmada ölçek boyutlarının örnekleme uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmış ve elde edilen verilerle ölçekler doğrulanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin örgütsel politika algıları orta düzeydedir. Öğretmenlerin örgütsel politika algıları cinsiyetlerine ve okullarındaki öğretmen sayısına göre bazı boyutlarda farklılık göstermektedir. Erkek öğretmenler kadın öğretmenlere, kalabalık okulda görev yapan öğretmenler daha küçük okullardaki öğretmenlere göre daha yüksek politika algısına sahiptirler. Bununla birlikte öğretmenlerin örgütsel politika algısı kıdemlerine ve aynı okuldaki çalışma süresine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin duygusal emek düzeyleri cinsiyetlerine, kıdeme ve aynı okulda çalışma sürelerine göre derinden rol yapma boyutunda farklılaşmaktadır. Erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere, aynı okulda çalışma süresi daha fazla olan öğretmenlerin diğerlerine, daha kıdemlilerin daha az kıdemli öğretmenlere göre derinden rol yapma düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Okuldaki öğretmen sayısına göre öğretmenlerin duygusal emek düzeyleri ise farklılık göstermemektedir. Yine araştırma sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile duygusal emek düzeyleri arasında düşük bir ilişki olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Emek, Örgütsel Politika, Politik Davranış, Politik Algılama. This research aims at to determine the correlation between teachers' perception of organisational politics and emotional labour at schools according to teachers' opinions. The research consists of six sections. In the first section problem, problem sentence, sub-problems, aim of the research, importance of the research, limits and definitions take place. The second and third section consists of conceptual framework and researches. In the fourth section search model, universe and sample group, collecting and analysing data are mentioned. In the fifth section there are findings and comments that are created as a result of transferring the data into the tables. And at the sixth and final section discussions, results and reccomendations take place.936 Secondary school teachers working in Uşak province in 2014 – 2015 academic year are generating the research universe of screening model. The sample group is 370 secondary school teachers. Simple random sample method is employed for the research. The data has been collected by using `Perception of Organizational Politics Scale` and `Teachers' Emotional Labour Scale`. In order to test the convenience of scale dimensions to the sample group confirmatory factor analysis has been used and with the data gained the scales have been confirmed. In the analysis of data arithmetic average, one-way analysis of variance, and pearson product-moment correlation coefficient have been used.According to the research results teachers perception of organizational politics show some differences in terms of their gender and the number of teachers at the same in some dimensions. Male teachers to female teachers, teachers who work in crowded schools to teachers working in small schools have more political perceptions than the others. Moreover, teachers' perception of organizatioal politics does not vary in terms of their seniority and working period in the same school.Teachers' emotional labour level shows differences in terms of gender, seniority and working period in the same school at the dimension of `deep role playing`. It has been determined that male teachers to female teachers; teachers who have been working more than those who have been working shorter in the same school; and senior teachers to junior teachers have higher level of emotional labour in `deep role playing` dimension. Teachers' emotional labour level does not change according to the number of the teachers in the school. Lastly, the results show that there is a low relation between the teachers' perception of organizational politics and their emotional labour level.Keywords: Emotional Labour, Organizational Politics, political Behaviour, Political Perception
Collections