Eğitim örgütlerinde değişim sinizmi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Uşak il sınırları içerisindeki kamu ilk ve ortaokullarında görev yapan okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin değişim sürecindeki sinizm düzeylerini belirlemektir. Aynı zamanda okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin örgütsel değişim sinizmi düzeylerinin cinsiyet, görev, branş, kıdem ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği saptanmak istenmiştir. Araştırmanın evrenini; Uşak merkezde 65 kamu ilk ve ortaokulunda, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında görev yapan 152 okul yöneticisi ve 1610 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Uşak merkezde kamu ilk ve ortaokullarında görev yapan 434'ü öğretmen, 119'u okul yöneticisi olmak üzere toplam 553 katılımcı oluşturmaktadır. Örnekleme giren katılımcılardan, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin değişim sürecindeki değişim sinizmi düzeylerine ilişkin gerekli verileri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen 'Değişim Sinizmi Ölçeği' uygulanmıştır. Ölçek üç alt boyuta sahip olup 5'lİ Likert türünden toplam 17 madde içermektedir. Toplanan verilerin çözümlenmesi SPSS paket programında gerçekleştirilmiştir. Analizlerde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır.Elde edilen bulgular sonucunda, öğretmenlerin örgütsel değişim sinizmi düzeyinin genel ortalama bakımından 'orta düzeyde'; okul yöneticilerinin ise 'az düzeyde' olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel değişim sinizminin alt boyutlarından duyuşsal boyutta öğretmenlerin örgütsel değişim sinizmi düzeyinin 'çok düzeyde' ; bilişsel boyutta öğretmenlerin örgütsel değişim sinizmi düzeyinin 'orta düzeyde' ; davranışsal boyutta öğretmenlerin örgütsel değişim sinizmi düzeyinin 'az düzeyde' olduğu görülmektedir. Okul yöneticilerinde ise duyuşsal boyutta örgütsel değişim sinizmi düzeyinin 'orta düzeyde' ; bilişsel boyutta 'az düzeyde' ; davranışsal boyutta 'az düzeyde' olduğu görülmektedir. Katılımcıların değişim sinizmine ilişkin görüşleri cinsiyet, kıdem ve öğrenim durumu değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık göstermediği; görev ve branş değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sinizm, Örgütsel Sinizm, Örgütsel Değişim Sinizmi, Öğretmenlerde Sinizm, Okul Yöneticilerinde Sinizm The purpose of this research is to determine the organizational change cynicism level of the administrators and teachers during ongoing changes working within the boundaries of Uşak City Government Primary and Secondary Schools. At the same time, this research aims to determine whether administrators' and teachers' demographic properties such as their gender, duty, branch, seniority and education status differentiate or not on the basis of organizational change cynicism.The population of the research consists of 152 administrators and 1610 teachers working within the boundaries of Uşak City Government Primary and Secondary Schools during academic year of 2014-2015. The study group of the research consisted of 119 administrators and 434 teachers working within the boundaries of Uşak City Government Primary and Secondary Schools during academic year of 2014-2015. The study group in total is 553 participants. The data are collected with 'The Scale of Change Cynicism' which was developed by the researcher. It is five-point Likert type scale. It consists of 17 items including three dimensions, namely cognitive, affective and behavioral dimensions. SPSS packaged software is used for the analyses of the data. In data analyses, descriptive statistics, independent t-test, anaysis of variance (ANOVA) were used.According to research findings, the level of teachers' organizational change cynicism (OCC) in terms of general average is at the mid-level; administrators' organizational change cynicism level is at the low-level. Teachers feel high-level change cynicism in affective sub-dimension; feel mid-level change cynicism in cognitive sub-dimension; and feel low-level change cynicism in behavioral sub-dimension. As for administrators, they feel mid-level change cynicism in affective sub-dimension; and feel low-level change cynicism in both cognitive and behavioral sub-dimensions. In addition, it was found that there weren't significant differences between participants' organizational change cynicism perceptions and gender, seniority and educational status variables; but found significant differences between participants' organizational change cynicism perceptions and duty and branch variables.Keywords: Cynicism, Organizational Cynicism, Organizational Change Cynicism, Cynicism in Teachers, Cynicism in Administrators
Collections