Temel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin okulda karar alma sürecine ilişkin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, temel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin okulda karar alma süreçlerine ilişkin algılarını; cinsiyet, mezuniyet, yaş, kıdem, bulunduğu okuldaki hizmet süresi ve branşlarına göre farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Uşak İli Merkez ilçesinde bulunan temel eğitim okullarında görevli 1767 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma Uşak ili Merkez ilçesinde görev yapmakta olan öğretmenlerden 370 kişi rastgele seçilerek örneklem oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Başyiğit (2009) tarafından geliştirilen likert tipi ölçek kullanılmıştır. Veri toplama araçları ile elde edilen veriler SPSS programına aktarılarak istatistiki analizler yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, varyans analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın deseni, betimsel tarama modelidir.Araştırma bulgularına göre; eğitsel ve yönetimsel açıdan karar sürecine katılım istekleri cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde her iki alt boyutta da düzeyin yüksek olduğu ancak erkekler yönünde anlamlı bir fark bulunmuştur. Branşlar arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Öğretmenlerin bu sürece katılım isteklerinin mezuniyet durumları arasında da anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Karar alma sürecine katılım isteği ile öğretmenlerin bulundukları okuldaki hizmet süreleriyle ilişkisi incelendiğinde 16 yıl ve üzeri hizmet yılına ulaşmış öğretmenlerin yönünde anlamlı bir fark bulunmuştur. Karar alma sürecine katılım isteklerinin yaş değişkeni ile analizi sonucunda 26-35 yaş arasındaki öğretmenler ile 46 yaş ve üzerindeki öğretmenlerin arasında 46 yaş ve üzeri öğretmenlerin lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Öğretmenlerin kıdemleri de bulunduğu okuldaki hizmet sürelerinde olduğu gibi 16 yıl ve üzerinde bir çalışma süresine sahip öğretmenlerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Özetle, öğretmenlerin geneli karar alma sürecine etkin olarak katılmak istemektedir. Özellikle de erkek öğretmenlerin ve de meslekte kıdemli olan öğretmenlerin bu sürece katılmalarının gerektiğini düşündükleri söylenebilir. Bu durum da öğretmenlerin tecrübe kazandıkça karar sürecine katılım isteklerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okulda karar alma, karara katılım, öğretmen algısı. This research has been done to determine if there is a difference between gender, graduation, age, seniority, duration of service and perceptions of teachers working in Uşak in decision making processes in primary schools. The importance of the research consist of 1967 teachers working in the province of Uşak in 2015-2016 Educatioanal year. 370 of the teachers working in the province of Uşak have been randomly selected.Likert type of scale developed by Başyiğit (2009) has been used as data collection test questionnaires developed for the purpose of determining participation levels and desire levels of teachers in the decision process have been used.The data obtained with the purpose of data collection has been transferred to the SPSS program and statitistics been analyzed.In data analysis, frequency, percentage, arytmethic average, t test, variance analysis have been used according to research findings from an educational and administrative point of view, participation requests to the decision making process when examined by gender in both sub-dimensions level is high however a significant difference has been found on the men's side. There is no significant differences between the branches. There is also no significant difference between the teacher's participation process and their graduation status. A significant difference has been found on the side of the teachers who have reached 16 years and over years of working service when examined with the teachers working periods in their schools and their request to participation the decision making process. As a result of the analyses of there quests for participation in the decision making process with age variation, teachers between the ages of 26-35 and teachers aged 46 and over, there is a significant difference in favour of teachers between aged 46 and over. There is a significant difference in favour of teachers with a working period of over 16 years as well as the teachers lenghts of the schools service periods.As a summary, teachers want to participate in the general decision making process. Especially it can be said that male teachers who are senior their profession think they should participate in this process. In this case, as teachers gain experience, they have reached the conclusion of their desire to participate in decission making process.Key Words: Taking decision school, Participation in decision, Teacher's perception.
Collections