Okulların değişime hazır bulunuşluk düzeyleri(Afyonkarahisar ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Afyonkarahisar iline bağlı okulların değişime hazır bulunuşluk düzeylerini öğretmenlerin, okul yöneticilerinin, okulların fiziki teknolojik alt yapılarının ve velilerin değişime hazır bulunuşluğu boyutunda ne derece hazır olduklarını öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre saptamayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin okulların değişime hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşlerinin cinsiyet, görev, branş, kıdem ve bulunduğu okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olup olmadığı saptanmak istenmiştir.Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ili merkez ve 17 ilçesinde okullarda görev yapan 7621 öğretmen ve 995 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Temsilen örnekleme girecek öğretmen sayısı 439, okul yöneticisi sayısı 257 olarak belirlenmiştir. Araştırmada öğretmenlere ve okul yöneticilerine Helvacı ve Zorlu (2015) tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Helvacı (2015) tarafından okulların değişime hazır bulunuşluk ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programıyla çözümlenmiştir. Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre okulların değişime hazır bulunuşluk düzeylerinin cinsiyete, branşa, öğrenim durumuna, kıdemine ve çalışma süresine göre farklılaşıp farklılaşmadığı t testi, tek yönlü ANOVA testi, anlamlı farkın bulunması durumunda gruplar arasındaki farkı belirlemek amacıyla Tukey HSD analizi yürütülmüştür. Elde edilen bulgular tablo halinde sunulmuştur. Araştırma bulguları öğretmenlerin görüşlerine göre, okulların değişime hazır bulunuşluk düzeyleri kapsamında; öğretmenlerin değişime hazır bulunuşluğu boyutunda, yöneticilerin değişime hazır bulunuşluğu boyutunda, okulların alt yapısının değişime hazır bulunuşluğu boyutunda, velilerin hazır bulunuşluğu boyutunda `orta` düzeyde olduğunu göstermiştir.Araştırma bulguları okul yöneticilerinin görüşlerine göre, okulların değişime hazır bulunuşluk düzeyleri kapsamında; öğretmenlerin değişime hazır bulunuşluğu boyutunda, yöneticilerin değişime hazır bulunuşluğu boyutunda `Çok` düzeyinde olduğunu; okulların alt yapısının değişime hazır bulunuşluğu boyutunda, velilerin hazır bulunuşluğu boyutunda `orta` düzeyde olduğunu göstermiştir. This research aims to determine to what extend readiness levels to change of the schools in Afyonkarahisar depending on Ministry of Education in terms of readiness to change of teachers, school administrators, physical technological infrastructure of schools and parents according to teachers' and school administrators' opinions. Also, the opinions' of the teachers and school administrators related to readiness to change of schools , whether there is meaningful difference according to variables of gender, duty, field ,seniority and working time in the school is asked to determine.7621 teachers and 995 school administrators working in 17 counties and the centrum of Afyonkarahisar in 2015-2016 Academic year set the universe of the reasearch. The number of going into the representative sample is determined as 439 teachers and 257 school administrators. In this research, personal information form developed by Helvacı and Zorlu (2015) and the scale of schools' readiness to change developed by Helvacı (2015) are applied to teachers and school administrators. Obtained data are analysed with the SPSS package programme.According to the opinions of the teachers and the school administrators whether the readiness levels of the schools become different according to gender, branch, educational background, seniority and working duration with t test and one way ANOVA test in the condition of meaningful difference to determine the difference between the groups Tukey HSD analysis is carried out. Obtained findings are presented by table.According to the opinions of teachers within the scope of the readiness levels to change of the schools, the research findings showed that in the dimensions of the teachers' readiness to change, in the dimensions of the administrators' readiness to change, in the dimensions of the school infrastructure's readiness to change, in the dimensions of parents' readiness to change are at the 'middle' level.According to school administrators' opinions, within the scope of the readiness levels to change of the schools, the research findings showed, in the dimensions of the teachers' readiness to change, in the dimensions of the administrators' readiness to change are being at the 'mostly' level ; in the dimensions of the schools infrastructure's readiness to change, in the dimensions of parents' readiness are being at the 'middle' level.
Collections