Okulların sosyal sermaye düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okulların sosyal sermaye düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir Araştırma altı bölümden oluşmaktadır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2015 – 2016 öğretim yılında Uşak il merkezi ve ilçelerinde çalışan 3986 öğretmen, araştırmanın örneklemini ise 518 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada veriler `Sosyal sermaye ölçeği` ve `Psikolojik sözleşme ölçeği` ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı kullanılmıştırAraştırma sonuçlarına göre; öğretmenler okulların sosyal sermaye düzeylerini yüksek olarak algılamaktadırlar. Öğretmenlerin okulların sosyal sermaye düzeylerine ilişkin görüşleri okullarındaki görev yapan öğretmen sayısına, öğretmenlerin okullarındaki çalışma sürelerine ve öğretmenlerin görev yaptıkları okul türüne göre bazı boyutlarda farklılık göstermektedir. Öğretmen sayısının az olduğu okullar, diğer okullara göre, ilkokul ve ortaokullar liselere göre daha yüksek düzeyde sosyal sermayeye sahiptirler. Aynı okulda kısa süre görev yapan öğretmenlerin daha uzun süre görev yapan öğretmenlere göre okulların sosyal sermaye düzeyine yönelik algıları daha yüksektir. Bununla birlikte okulların sosyal sermaye düzeyleri öğretmenlerin cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri orta düzeydedir. Yine öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri kıdemlerine ve okul türlerine göre farklılaşmaktadır. Aynı okulda çalışma sürelerine göre öğretmen görüşleri psikolojik sözleşmenin alt boyutlarından ilişkisel sözleşmede farklılaşmaktadır. 21 yıl üzerinde kıdeme sahip öğretmenlerin, 11-20 yıllık kıdeme sahip öğretmenlere göre ve ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin liselerde görev yapan meslektaşlarına göre psikolojik sözleşmelerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Psikolojik sözleşmenin ilişkisel alt boyutuna göre de aynı okulda daha az süre görev yapan öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri daha yüksektir. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, okullarındaki öğretmen sayısına ve psikolojik sözleşme ve işlemsel alt boyutu için aynı okulda çalışma süresine göre psikolojik sözleşmelerinde ise farklılık göstermemektedir. Tüm bunların yanında araştırma sonucuna göre okulların sosyal sermaye düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasında pozitif yönlü orta dereceli bir ilişki olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Sermaye, Psikolojik Sözleşme, Okulun Sosyal Sermayesi, Öğretmenin Psikolojik Sözleşmesi This research aims at to determine the correlation between schools' social capital with teachers' psychological contracts at schools according to teachers' opinions. The research consists of six sections.3986 school teachers working in Uşak province in 2015 – 2016 academic year are generating the research universe of screening model. The sample group is 518 school teachers. Simple random sample method is employed for the research. The data has been collected by using `Social Capital Scale` and `Psychological Contract Scale`. In order to test the convenience of scale dimensions to the sample group confirmatory factor analysis has been used and with the data gained the scales have been confirmed. In the analysis of data arithmetic average, one-way analysis of variance, and pearson product-moment correlation coefficient have been used.According to the results of the research; teachers perceive social capital levels of schools' as high. Teachers 'views on the level of social capital of schools differ in the number of teachers working in schools, in the size of teachers' working time in schools, and in some dimensions according to the type of school they work in. Schools with a small number of teachers have a higher level of social capital than other schools, primary and secondary schools have a higher level of social capital than high school. Short-term teachers in the same school have a higher perception of the social capital level of schools than teachers who work longer. However, the social capital levels of schools do not differ according to the gender and seniority of teachers. Teachers' psychological contracts are moderate. Teachers' psychological contracts vary according to their seniority and school types. According to the working hours in the same school, the opinions of the teachers differ from the sub-dimensions of the psychological contracting to the relational contract. It is seen that teachers with seniority over 21 years seem to have higher psychological contracts than teachers with 11-20 years of seniority and teachers working in elementary schools have higher psychological contracts than their colleagues in high school. According to the relational sub-dimension of the psychological contract, the psychological contracts of the teachers who work less in the same school are higher. There is no difference in the gender of the teachers, the number of the teachers in the schools, and the psychological contract according to the psychological contract and the working time in the same school for the transactional sub-dimension. As a result of the research, it is seen that there is a positive relation between the social capital levels of the schools and the teachers' psychological contracts.Keywords: Social Capital, Psychological Contract, School's Social Capital, Teacher's Psychological Contract
Collections