İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarındaki aktif kelime servetinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Siirt ilinin Kurtalan ilçesi merkez ilkokullarında öğrenim gören 4. Sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında kullandıkları aktif kelime servetini çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kelime servetinin öğrencilerin cinsiyet, okul öncesi eğitimi alıp-almama durumu, ailenin sosyo- ekonomik gelir düzeyi ve eğitim yapısı, kardeş sayısı, kitap okuma alışkanlığı, bir ayda okunan kitap sayfa sayısı, internette vakit geçirme ve yazışma durumu, gönüllü yazma sıklığı gibi değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturup oluşturulmadığına bakılmıştır.Çalışmada Siirt ilinin Kurtalan ilçesi merkez okulları arasından öğrenci başarısı yüksek olan iki okul seçilmiştir. 133 öğrencinin (73 kız ve 60 erkek) otobiyografi, anı ve serbest konu türünde yazılı kâğıtları incelenmiştir. Üç farklı anlatım türü birinci ve ikinci dönem olmak üzere altı oturumda gerçekleştirilmiş, 798 adet yazılı veri değerlendirilmiştir. Toplanan veriler cinsiyet, sözcük ve yazı türlerine göre tek tek okunarak taranmış `Microsoft Excel` programı kullanarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan öğrencileri tanımak ve kelime servetiyle ilişkilendirmek amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır. SPSS Bilgisayar Paket Programı kullanılarak değişkenlerin özelliklerine uygun istatistikî analiz teknikleri uygulanmıştır. Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: 133 öğrencinin yazdığı toplam 798 yazılı dokümanda toplam 22316 kelime kullanıldığı bu çalışmanın birinci uygulamasında 12850 kelime, ikinci uygulamasında ise 9466 kelime tespit edilmiştir. Kelime ortalamasının yüksek ve düşük olduğu türler sırasıyla anı ve otobiyografidir. Kız öğrenciler ve erkek öğrenciler ortalama kelime serveti bakımından karşılaştırıldığında kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre daha başarılı olduğu görülmektedir. Kelime servetinin anne ve baba öğrenim düzeyine göre farklılık gösterdiği anlatım türü anıda belirlenmiştir. Kelime servetinin kardeş sayısına göre farklılaşması otobiyografi türünde tespit edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin kelime serveti bir ayda okunan kitap sayfa sayısı ve interneti kullanma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık sadece serbest konulu yazı türünde görülmüştür. 4.sınıf öğrencilerin kelime serveti okul öncesi eğitim alıp –almama durumu, aylık gelir, anne ve baba meslek grubu, kitap okuma sıklığı ve internette yazma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. In this study, it was aimed to investigate the active vocabulary, which the fourth grade students studying in primary schools of Kurtalan, Siirt used in their written expressions, in terms of various variables. In line with this objective, it is researched whether the vocabulary generates statistically significant difference according to the variables such as gender, preschool education status, socio-economic income level and educational structure of the family, number of siblings, reading habit, the number of book pages read in a month, spending time on the Internet and correspondence status, voluntary writing frequency of the students. Two schools with high student achievement were selected among the Kurtalan district central schools of Siirt Province. The papers on theme types like autobiography, memory, freestyle of 133 students (73 females and 60 males) were examined. Three different types of expression were performed in six sessions as first and second semester, and 798 written data were evaluated. The collected data were scanned according to gender, word and writing types and transferred to the digital environment by using `Microsoft Excel` program. The personal information form was used to identify the students who formed the study group and to associate them with the vocabulary. Statistical analysis techniques which are appropriate to the characteristics of the variables were applied by using SPSS Computer Package Program. The following conclusions were found: In the study that a total of 22316 words were used in a total of 798 written documents written by 133 students, 12850 words were realized in the first application and 9466 words in the second application. The types with high and low word averages are memories and autobiographies, respectively. Compared to female students and male students in terms of average word wealth, it is seen that female students are more successful than male students. The vocabulary difference according to the level of education of the mother and the father is determined for the type of memory. Differentiation of vocabulary according to the number of siblings has been determined in the type of autobiography. The significant difference between the number of book pages read in a month and the frequency of using the internet of the students in the study group was found only in the free writing type. There was no significant difference between the 4th grade students' vocabulary according to the variables like having pre-school education or not, monthly income, mother and father occupation group, book reading frequency and internet writing frequency.
Collections