Okul öncesi çocuklarda uygulanan hareket eğitimi programının çocukların yaratıcı davranışlarına etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 4-5 yaş okul öncesi çocuklarda uygulanan hareket eğitimi programının çocukların yaratıcı davranışlarına etkisini incelemektir. Araştırmagrubunu Uşak İl merkezindeki anaokullarında okuyan, 4-5 yaşlarında çalışmaya gönüllü olarak katılan toplam 141 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma, okul öncesi eğitimine ek olarak 14 hafta boyunca iki gün birer saat öğretmen rehberliğinde hareket eğitimi ile desteklenmiş eğitsel oyunlar oynatmanın, çocuklarda yaratıcı düşünme becerisine katkısının olup olmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çocuklardan 75'i deney, 66'sı kontrol grubuna gelişigüzel dağıtılmıştır. Ölçek olarak Torrence (1981), tarafından geliştirilen ve Karabulut (2012), tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme testi kullanılmıştır. 4 aktiviteden oluşan bu test çocukların akıcılık, orijinallik ve hayal gücü açısından değerlendirilmesini sağlayan bir formata sahiptir.Test,çalışmanın başlangıcında tüm çocuklara ön test olarak uygulanmıştır. 14 hafta boyunca kontrol grubu normal eğitimleri dışında planlı bir etkinliğe katılmazken, deney grubu haftada 2 gün birer saat öğretmen rehberliğinde eğitsel oyun oynamıştır. Sürecin sonunda EHYD testi son test olarak tekrar uygulanmış ve elde edilen verilerin istatiksel analizleri yapılmıştır.4 aktiviteden oluşan bu test çocukların akıcılık, orijinallik ve hayal gücü açısından değerlendirilmesini sağlayan bir formata sahiptir. Aktivitelerden 3 tanesi, çocuklara sorulan açık uçlu sorulara çocukların hareket ederek ya da sözlü olarak cevap verebilmesine izin veren testlerden ibarettir. Bu 3 aktivite çocukların cevap sayısına akıcılık olarak, cevapların kişiye özgünlüğünü ise orijinallik açısından değerlendirmektedir. Diğer aktivite ise çocukların hayal gücünü ölçmeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Çocuklara verilen rolün (örneğin avcıdan kaçan tavşan) eylemle cevaplanması istenmiştir.Sonuç olarak, hareket eğitiminin yaratıcıdüşünce davranışlarına etkisinin belirlenmesi ile yapılan bu çalışmada; Yunus Emre Okulu Kontrol Grubu Akıcılık Ön test ve Son Test puanları istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p=0,762). Yunus Emre Okulu Deney Grubu Akıcılık Ön test ve Son Test puanları arasındaki Spearman Korelasyon Katsayısı istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Akıcılık Ön Test ve Akıcılık Son Test puanları arasında yüksek derecede pozitif bir ilişki bulunmaktadır (p=0,659). Yunus Emre Okulu Kontrol Grubu Orijinallik Ön test ve Son Test puanları istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır(p=0,221). Yunus Emre Okulu Deney Grubu Orijinallik Ön test ve Son Test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlıbulunmamıştır. (p=0,108). Yunus Emre Okulu Kontrol Grubu Hayal Gücü Ön test ve Son Test puanları arasındaki Spearman Korelasyon Katsayısı istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Hayal Gücü Ön Test ve Son Test Puanları çok yüksek derecede anlamlı bulunmaktadır (r=0,864). Yunus Emre Okulu Deney Grubu Hayal Gücü Ön test ve Son Test puanları arasındaki Spearman Korelasyon Katsayısı istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001). Hayal Gücü Ön Test ve Son Test Puanları arasında, yüksek derecede pozitif ilişki bulunmaktadır (r=0,782).Hakkı Kabaklarlı Okulu Kontrol Grubu Akıcılık Ön Test ve Son Test puanları istatistiksel olarak anlamlıdır (p=0,046). Akıcılık Ön test ve Son test puanları arasında düşük seviyede pozitifbir ilişki bulunmaktadır (r=0,355). Hakkı Kabaklarlı Okulu Kontrol Grubu Orijinallik Ön Test ve Son Test puanları arasındaki pearson korelasyon katsayısı istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0,011). Orijinallik Ön Test ve Son Test puanları orta seviyede anlamlı bulunmaktadır (r=0,445). Hakkı Kabaklarlı Okulu Kontrol Grubu, Hayal Gücü Ön Test ve Son Test puanları arasındaki Spearman Korelasyon Katsayısı istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,001). Hayal Gücü Ön Test ve Son Test puanları arasında yüksek seviyede pozitif korelasyon bulunmaktadır (r=0,759). Hakkı Kabaklarlı Okulu Deney Grubu Akıcılık Ön Test ve Son Test puanları arasındaki Spearman Korelasyon Katsayısı istatistiksel olarak anlamlıdır (p=0,018). Akıcılık Ön test ve Son test puanları arasında orta seviyede pozitif bir ilişki bulunmaktadır (r=0,405). Hakkı Kabaklarlı Okulu Deney Grubu Orijinallik Ön Test ve Son Test puanları istatistiksel olarak anlamlı ilişkibulunmamıştır(p=0,136). Hakkı Kabaklarlı Okulu Deney Grubu Hayal Gücü Ön Test ve Son Test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyonbulunmamıştır (p=0,360). Bu Yüksek Lisans Tezi Uşak Üniversitesi BAP Birimi tarafından proje olarak desteklenmiştir.Anahtar Kelimeler: Hareket Eğitimi, Yaratıcılık, Yaratıcı Düşünme, Okul Öncesi Eğitimi. The aim of this research was to examine the effect of the movement training program, which is applied to pre-school children aged 4-5 years, on the creative behavior of children. The samples of the research were 141 students in total aged 4-5 years, voluntarily participated in the research that studies in the kindergardens of Uşak City Center. The purpose of this study was to investigate whether or not it contributes to the creative thinking ability of children to play educational games supported by movement training with guidance of teacher for 14 weeks 2 days a week one hour per day in addition to pre-school education. 75 of the children to experiment group and 66 of children to control group were distributed randomly. Thinking Creatively in Action and Movement Test (TCAM) which was developed by Torrence (1981), and adapted to Turkish by Karabulut (2012), was used as the scale. This test, consisting of 4 activities, has a form that allows children to be assessed for fluency, originality and imagination. At the beginning of the test work, it was applied to all children as pre-test. For 14 weeks, while the control group did not participate any planned activity other than their normal training, the experimental group played educational games with guidance of teacher 2 days a week, one hour per day. At the end of the cycle, the TCAM test was readministered as a post-test and statistical analysis of the obtained data was made. This test, consisting of 4 activities, has a form that allows children to be assessed for fluency, originality and imagination. Three of the activities consist of tests that allow children to answer orally or by acting to the open-ended questions asked to the children. These 3 activities evaluate fluency as the number of responses of the children and the personal originality of the answers in terms of originality. Other activity was designed to measure children's imagination. The role given to the children (for example, the rabbit fleeing from the hunter) was required to respond with action.As a result, in this study, which is made by determining the effect of movement training on creative thinking behaviors; Yunus Emre School Control Group Fluency Pre-test and Post-test scores were not statistically significant (p = 0,762). Spearman Correlation Coefficient between Fluency Pre-test and Post-test scores of Yunus Emre School Experiment Group was statistically significant (p <0,001).There is a high positive correlation between Fluency Pre-Test and Fluency Post-Test scores (p = 0,659). Yunus Emre School Control Group Originality Pre-test and Post-test scores were not statistically significant (p = 0,221). Yunus Emre School Experiment Group Originality Pre-test and Post-test scores were not statistically significant (p = 0,108). Spearman Correlation Coefficient between Imagination Pre-test and Post-test scores of Yunus Emre School Control Group was statistically significant (p <0,001). The Imagination Pre-test and the Post-test scores are very significant (r = 0,864). Spearman Correlation Coefficient between Imagination Pre-test and Post-test scores of Yunus Emre School Experiment Group was statistically significant (p <0,001). There was a high positive correlation between Imagination Pre-test and Post-test Scores (r = 0,782). Hakkı Kabaklarlı School Control Group Fluency Pre-test and Post-test scores were statistically significant (p = 0,046). There is a low positive correlation between Fluency Pre-test and Fluency Post-test scores (r=0,355). Pearson correlation coefficient between Orjinality Pre-test and Post-test scores of Hakkı Kabaklarlı School Control Group was statistically significant (p=0,011).The originality Pre-test and Post-test scores are significant at the middle level (r = 0,445). The Spearman Correlation Coefficient between Imagination Pre-test and Post-test scores of Hakkı Kabaklarlı School Control Group was statistically significant (p <0.001). There is a positive correlation between the Imagination Pre-test and Post-test scores at high level (r = 0,759). The Spearman Correlation Coefficient between the Fluency Pre-test and the Post-test scores of the Hakkı Kabaklarlı School Experiment Group was statistically significant (p = 0,018). There is a positive correlation at middle level between the Fluency Pre-test and Post-test scores (r=0,405). There was no statistically significant correlation between Orjinality Pre-test and Post-test scores of the Hakkı Kabaklarlı School Experiment Group (p = 0,136). There was no statistically significant correlation between Imagination Pre-test and Post-test scores of the Hakkı Kabaklarlı School Experiment Group (p = 0,360).This Master's Thesis was supported as a project by Uşak University BAP Unit.Keywords: Movement Training, Creativity, Creative Thinking, Pre-School Educatio
Collections