Türkçe`nin yabancı dil olarak öğretiminde temel seviye için kelime belirleme çalışması: Uşak Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel düzeydeki öğrencilerin günlük yaşam alanlarında hangi kelimeleri bilmesi gerektiğinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Uşak üniversitesi TÖMER'de B1 ve B2 düzeyinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler yer almışlardır. Çalışma grubunu B1 (14 kişi) ve B2 ( 27 kişi) seviyesinde toplam 41( 19 kadın ve 22 erkek ) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğrencilerin ülke bazındaki sayısal dağılımı ise şu şekildedir; Fas ( 1 ), Türkmenistan ( 21 ), Irak ( 2 ), Gine ( 9 ), Filistin ( 1 ), Somali (1), Afganistan ( 2 ), Azerbaycan ( 2 ), Suriye ( 2 ). Çalışma grubunu oluşturan öğrenciler hakkında bilgi edinmek için kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Ardından her bir öğrenciye 10 hafta süren ve 22 sosyal yaşam alanına yönelik toplam 15 adet görüşme formu uygulanmıştır. 82 sayfa kişisel bilgi formu ve 615 sayfa kelime tespit görüşme formu incelenmiştir. Elde edilen kişisel veriler ve öğrencilerin yazdıkları kelimeler tek tek okunarak taranmış ve bilgisayar ortamına aktarılmıştır. İstatistik programı kullanılarak öğrencilerin kişisel bilgi formunda yer alan Türkçe ve Türkiye'ye yönelik sorulara verdikleri cevapların analizi yapılmıştır. Ayrıca görüşme formunun da analizi yapılmıştır. Tüm bu değişkenlerin özelliklerine uygun istatistik analiz teknikleri uygulanmıştır.Çalışmada şu sonuçlar elde edilmiştir: çalışma grubunda yer alan 41 öğrencinin 22 sosyal yaşam alanı için yazdıkları toplam 615 yazılı dokümanda toplam 1442 kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade yazdıkları tespit edilmiştir. İki ya da ikiden fazla oluşan kelime, kalıp cümle ve kalıp ifadeler tek kelime olarak kabul edilmiştir. Bu benzer olan kelime ve kelime grupları çıkarıldığında tüm sosyal yaşam alanları için 992 farklı kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade belirlenmiştir. Öğrencilerin en fazla madde yazdıkları sosyal yaşam alanının 140 kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade ile Otogar, Toplu ulaşım, Tren garı, Havaalanı olduğu görülmektedir. En az madde yazılan sosyal yaşam alanı ise toplam 35 kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade yazılan Muhtarlık olduğu tespit edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin 22 sosyal yaşam alanı için yazdıkları kelime, kalıp cümle ve kalıp ifadenin madde sayılarının, öğrencilerin ülkelerine, milliyetlerine ve fakültelerine göre farklılaştığı görülmüştür. Öğrenciler tarafından yazılan madde sayılarının, kişisel bilgi formunda yer alan diğer değişkenler ile farklılaşmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Kelime Tespiti, Türkçe Eğitimi, Sosyal Yaşam Alanı In this study, it was aimed to determine what words should be known in daily life areas of students at basic level in teaching Turkish as a foreign language. In the study, foreign students who studying at B1 and B2 levels at Uşak University TÖMER in the academic year of 2017-2018 took place. The study group consisted of 41 students (19 female and 22 male) at B1 (14 students) and B2 (27 students). The numerical distribution of students in the study group by country is as follows; Morocco (1), Turkmenistan (21), Iraq (2), Guinea (9), Palestine (1), Somalia (1), Afghanistan (2), Azerbaijan (2), Syria (2). A personal information form was used to obtain information about the students constituting the study group. Then, each student was applied total of 15 interview forms for 10 weeks about 22 social life areas. It was studied 82 pages personal information form and 615 pages word detection interview forms. The personal datas and the words written by the students were scanned one by one and processed into the computer. It was analyzed students' answers about Turkish Language and Turkey in the personal information form by using a statistical program. In addition, an analysis of the interview forms was made with the help of the same program.The following results were obtained: it was found that 41 students in the study group wrote 1442 words, sentences and phrases in a total of 615 written documents for 22 social habitats. Two or more occurrences of a word, a sentence and a phrase are considered as one word. When these similar words and phrases are excluded, 992 different words, sentences and phrases have been identified for all social habitats. It is seen that the social habitat where the students write the most materials (140 words, sentences and phrases) is Bus Station, Public transportation, Train station and Airport. It is determined that the social habitat where the students write least materials (35 words, sentences and phrases) is Mukhtar. It was seen that the students who constituted the study group differed according to the countries, nationalities and faculties of the students, the number of the words, sentences and phrases for the social habitats. It was determined that the item numbers written by the students do not differ from the other variables in the personal information form.Key words: Teaching Turkish as a Foreign Language, Word Detection, Turkish Language education, Social Life Area
Collections