Yöneticilerin etik liderlik davranışları ile çalışanların örgütsel sinizm algılamaları arasındaki ilişki: Azerbaycan Devlet Petrol Şirketi (SOCAR) örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Azerbaycan Devlet Petrol şirketinde yöneticilerin etik liderlik davranışları ve çalışanların örgütsel sinizm algısı saptanmaya çalışılmıştır. İlk bölümde liderlik ve etik liderlik üzerine yapılan araştırmalar incelenmiştir. İkinci bölümde Örgütsel sinizim üzerine yapılan araştırmalar incelenmiş, üçüncü bölümde ise bu iki değişkenler arasında istatiksel ilişkiler ortaya konmuştur. Çalışmanın araştırma kısmında anket yöntemi kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde demografik sorular, ikinci kısmında 44 sorudan oluşan etik liderlik ve 13 sorudan oluşan örgütsel sinizm ile ilgili sorular yer almaktadır. Daha sonra değişkenlere faktör analizi yapılmış ve yöneticilerin etik liderlik davranışlarına yönelik 6 değişken, örgütsel sinizim ölçeğinde ise iki boyut bulunmuştur. Tezin üçüncü bölümünde yer alan araştırma kısmında öncelikle demografik veriler, etik liderlik ve özrgütsel sinizm arasında ilişki olup olmadığı incelenmiş, daha sonra regresyon ve korelasyon analizi yapılarak boyutlar arasındaki ilişkiler saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın temel amacı olarak kabul görülen yöneticilerin etik liderlik davranışları ve çalışanların örgütsel sinizm algılarını incelendiğinde `davranışsal sinizm boyutunu` `çözüm üretmede etik` boyutu olumlu etkilediği ortaya çıkmıştır. Aynı şekilde `örgütsel sinizm` ölçeğinin boyutu olan `duygusal sinizim` boyutunu da `çözüm üretmede etik` ve `karar vermede etik` boyutu olumlu şekilde etkilediği ortaya çıkmıştır. In this study, ethical leadership behaviors of managers in Azerbaijan State Petroleum Company and employees' perception of organizational cynicism were tried to be detected. In the first part, researches on leadership and ethical leadership have been examined. In the second part, researches on organizational censorship are examined and in the third part statistical relations between these two variables are revealed.Questionnaire method was used in the study part of the employee. The first part of the questionnaire contains questions about demographic questions, the second part about ethical leadership consisting of 44 questions and organizational cynicism composed of 13 questions. Factor analysis was then applied to the variables and the managers were directed to ethical leadership behaviors 6 and the organizational census dimension 2 dimensions were found.In the third part of the thesis, the relations between the first demographic categories and dimensions were examined and then the relationships between dimensions were tried to be determined by performing regression and correlation analysis. When ethical leadership behaviors and employees' perceptions of organizational cynicism were examined, it was found that the behavioral cynic dimension positively affected the ethical dimension of the solution. Likewise, it has been found that the dimension of `organizational cynicism` scale, `emotional cynicism` positively affects the dimension of `ethics to solution` and `ethics to decision`.
Collections