Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik kaygıları: Bir ölçek geliştirme çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın iki tane amacı bulunmaktadır. Birincisi Ortaokul 6. ve 7.sınıfa giden öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin kaygı düzeylerini tespit edecek bir kaygı ölçeği geliştirilmesidir. İkincisi ise geliştirilen kaygı ölçeği ile 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersi kaygı düzeylerini tespit etmektir. Kesitsel tarama modelinde, betimsel bir araştırma olarak desenlenen bu araştırmada, 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılında Denizli ili, Merkezefendi İlçesinde 6 ortaokulda öğrenim gören 350 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyal Bilgiler dersi Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma neticesinde, Sosyal Bilgiler Dersi Kaygı Ölçeği geliştirilmiştir. Sonrasında geliştirilen ölçek öğrencilere uygulanarak ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersi kaygı düzeyleri tespit edilmiş ve çeşitli değişkenler açısından analiz edilmiştir. Araştırmada, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin demografik bilgileri, içerik ve öğretimsel etkinlik boyutu ile derse katılım boyutundaki kaygıları incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, geçerli ve güvenilir (Cronbach's Alpha= ,867) 10 maddeden oluşan, `Derse Katılım` ve `İçerik ve Öğretimsel Etkinlik` adlı iki boyutu olan Sosyal Bilgiler Dersi Kaygı ölçeği geliştirilmiştir. Ayrıca, araştırmanın uygulama sonuçlarında, içerik ve öğretimsel etkinlik boyutunda, kız öğrencilerin erkeklere göre; 7. sınıf öğrencilerinin 6. sınıflara göre ve son olarak gelir düzeyi düşük durumda olan öğrencilerin, gelir düzeyi yüksek durumda olan öğrencilere göre daha kaygılı oldukları tespit edilmiştir. Derse katılım boyutunda ise sadece gelir durumu değişkeninde farklılık tespit edilmiş olup, düşük gelir durumuna sahip öğrencilerin daha kaygılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Dersi, Kaygı Ölçeği, Ortaokul Öğrencileri This study has two goals. The first is the development of anxiety scale that will determine the level of anxiety of the students going to sixth and seventh grades on the Social Studies course. The second one is to determine the anxiety scale developed and the anxiety levels of the 6th and 7th grade students in the Social Studies course. In the cross-sectional survey model, 350 students studying in 6 secondary schools in Denizli province and Merkezefendi province during the 2016-2017 academic year constitute the sample of the research. Social sciences anxiety scale developed by the researcher was used in the research. As a result of the research, Social Studies Lesson Anxiety Scale was developed. Subsequently, anxiety levels of the social studies lesson of middle school students were determined and analyzed in terms of various variables. In the study, demographic information, content and instructional dimension of 6th and 7th grade students, and their concerns about participation in the course were examined.As a result of the research, Social Studies Course Anxiety scale, which consists of 10 items which are valid and reliable (Cronbach's Alpha =, 867) and which has two dimensions called `Participation` and `Content and Instructional Activity` has been developed. In addition, in the results of the research, in terms of content and instructional efficiency, female students' It was found that 7th grade students were more anxious than 6th grade and the last low income students were more worried than the high income students. In the participation dimension of the course, only the income situation variable was found to be different and the students with low income status were found to be more anxious.Key Words: Social Studies Course, Anxiety Scale, Secondary School Students
Collections