Öğretmenlerin politik yetileri ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin politik yetileri ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlamaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinden oluşmaktadır. Araştırma evrenini 2016–2017 eğitim öğretim yılında Manisa ili Salihli ve Kula ilçelerindeki ortaokul ve liselerde görev yapan 1950 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi ise 360 ortaokul ve lise öğretmeninden meydana gelmektedir. Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada, Atay(2009) tarafından Türkçeye uyarlanan Politik Yeti Ölçeği ve Çoban ve Demirtaş(2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Okul Akademik İyimserlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmış, t-Testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin politik yeti düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir. Öğretmenler politik yeti alt boyutlarından olan içtenlik boyutuna diğer boyutlar olan sosyal beceriklilik, kişilerarası etki ve network boyutlarına oranla daha yüksek seviyeye sahip oldukları görüşüne sahiptirler. Araştırmada öğretmenlerin politik yetiye yönelik görüşleri arasında cinsiyet, mezuniyet, aynı okulda çalışma süresi, kıdem, çalışılan okuldaki öğretmen sayısı ve çalışılan okul türü değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık oluşmadığı sonucuna varılmıştır.Yine araştırmanın diğer değişkeni olan akademik iyimserliğe ilişkin öğretmenlerin algılarının ise orta seviyede olduğu görülmektedir. Akademik iyimserlik alt boyutlarından olan öz yeterlik boyutunun ise diğer boyutlara bakıldığında daha yüksek olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda, cinsiyetin akademik iyimserliğin öz yeterlik boyutunda anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucu incelendiğinde, mezuniyet, kıdem, çalışılan okuldaki öğretmen sayısı ve çalışılan okul türü değişkenlerinin akademik iyimserlik üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür.Araştırmanın öğretmenlerin politik yeti düzeyleri ile akademik iyimserlikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik sonuçlarına bakıldığında ise, öğretmenlerin politik yetileri ile akademik iyimserlik düzeyleri arasında olumlu yönde düşük dereceli bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Yine araştırmanın değişkenlerine ilişkin yapılan regresyon analizleri sonucunda, öğretmenlerin politik yeti algılarının akademik iyimserlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna varılmıştır. Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin politik yeti algılarının akademik iyimserlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı görülürken, liselerde görev yapan öğretmenlerin politik yeti algılarının akademik iyimserlik düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Politik Yeti, Akademik İyimserlik The aim of the research is to explain the relationship between teachers' political skills and academic optimism levels. The research consists of relational screening model. The target population of the study consisted of 1950 teachers and for the research, 360 teachers who worked in secondary and high schools in Salihli and Kula districts located in Manisa province during the 2016-2017 academic years were examined. In this research, easily accessible sampling was used. The data were collected by using Political Skill Scale that was adapted to Turkish by Atay(2009) and `School Academic Optimism Scale (SAOS)` that was adapted to Turkish by Çoban and Demirtaş(2010). While forming the analysis of the data; frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values were calculated. In the analysis of the data; t-test, one-way variance analysis, Pearson product-moment correlation coefficient and simple linear regression analysis were used.According to the results of the research, it is seen that the teachers' political skill level is high. It is assigned that according to the teachers' views; the dimension of sincerity is higher than networking ability, interpersonal influence and social astuteness. Research result shows that there is no meaningful difference in gender, graduate level, the duration of working at the same school, professional seniority and number of teachers at the same school variables on political skill.According to the results of the study, it is seen that the perceptions of the teachers to the academic optimism are in medium level. Self-efficacy sub-dimension is higher than the other sub-dimensions of the academic optimism term. As a result of the research, it is observed that the gender dimension forms a meaningful difference in the self-efficacy dimension of the academic optimism. Study results reveal that there is no meaningful difference in graduate level, professional seniority, number of teachers at the same school and the school type variables on academic optimism.By looking at analysis results, it is clearly understood that there is a positive low-level relationship between teachers' political skills and academic optimism levels. As a result of the regression analysis applied to the variations of the research, political skills perceptions of teachers have meaningful prediction on teachers' academic optimism levels. Secondary school teachers' political skill perceptions have meaningful prediction on their academic optimism levels. Yet, high school teachers' political skill perceptions have no meaningful effect on their academic optimism levels. Keywords: Political Skill, Academic Optimism
Collections