Okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerileri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerileri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla; 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Afyonkarahisar merkez ilçede görev yapan 8713 öğretmen arasından uygun örnekleme metoduyla seçilen 417 öğretmene likert tipi ölçek uygulanmıştır. Araştırmada veriler 'Farklılıkların Yönetimi' ölçeği ve 'Psikolojik Sözleşmeye Uyum' ölçeği ile toplanmıştır.Okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerisi ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişkinin cinsiyet ve mezuniyet durumu değişkeni açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek için `t Testi` kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerileri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasındaki ilişkinin mesleki kıdem, okul düzeyi, okuldaki öğretmen sayısı ve aynı okulda çalışma süresi değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek amacıyla ise ANOVA kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerileri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerilerine ilişkin algılarının çok yüksek olduğu görülmektedir. Araştırmaya göre öğretmenlerin cinsiyetlerine ve kıdemlerine, mezuniyet durumlarına, okuldaki öğretmen sayısına, aynı okulda çalışma sürelerine göre okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerisine ilişkin algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerisinin farklılıkları fark etme alt boyutundaki algılarında okul düzeyine göre anlamlı bir farklılaşma vardır. Öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uymaları orta düzeydedir. Öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri; cinsiyetlerine, kıdemlerine, mezuniyet durumlarına, görev yaptıkları okul düzeyine, çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısına ve aynı okulda çalışma sürelerine göre farklılık göstermektedir. Okul yöneticilerinin farklılıkları yönetme becerileri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyleri arasında orta düzeyde bir ilişki vardır. Yine araştırmaya göre okul yöneticilerinin farklılıkları yönetmesine yönelik becerileri öğretmenlerin psikolojik sözleşmeye uyma düzeyini yordamaktadır. Anahtar Kelimeler: Farklılık, Farklılıkların Yönetimi, Psikolojik Sözleşme, Öğretmenler The aim of this study is to reveal the relationship between teachers' levels of compliance wtih psychological contract and the ability of school administrators to diversity manegamnent. For this purpose, a Likert type scale was applied to 417 teachers chosen by suitable sampling method among 8713 teachers in Afyonkarahisar Central District in 2018-2019 academic year. The data were collected with the 'management of differences' scale and the 'adaptation to psychological contract' scale. `T test` was used to designate whether the relationship between the school administrations' ability to manage differences and psychological agreements differs significantly from the gender point of view. ANOVA was used to specify whether the relationship between the school administrations' ability to manage differences and the teachers' psychological contract levels was significant in terms of vocational seniority, graduation status, numbers of teachers in the school, working time in the same school and school level variables. The Pearson moment product correlation was used to determine whether there was a significant relationship between the school administrators' ability to manage differences and teachers' psychological contract.According to the results of the study, teachers' perception related to the school administrators' ability to diversity manegament seems to be too high. According to the research, by the teachers' genders, seniorities, graduation status, numbers of teachers in the school, working time in the same school; any significient difference is not found between the perceptions of the school administrations' ability to diversity management. There is significiant differentiation in teachers' perception which is in recognize differences sub-dimension of school administrations' ability to diversity management according to the school level. It is of medium level teachers' adhere to the psychological agreement. Teachers' level of compliance with psychological agreement varies by their genders, seniorities, graduations, level of the school that they work, numbers of teachers in the school they work and working time in the same school. There is medium level relationship between the school administrations' ability to diversity management and teachers' psychological agreements. According to the research again, it predicts skills for managing differences, teachers' adhere to the psychological contract. Key Words: Diversity, Diversity Manegament, Psychological Contract, Teachers
Collections