İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerilerinin gelişimini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel desen kullanılmış; betimsel analiz, içerik analizi ve görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak hikâye yazma becerisini değerlendirme ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir örneklem tekniği ile belirlenmiş ve iki farklı çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Manisa ili Kula ilçesinde öğrenim gören 142 dördüncü sınıf öğrencisi, ikinci çalışma grubunu Kula ilçesinde dördüncü sınıf seviyesini okutma tecrübesine sahip 22 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmada ilk olarak `Hikâye Yazma Becerisini Değerlendirme Ölçeği` geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek ile öğrencilerin yazdıkları hikâyeler değerlendirilmiştir. Öğrencilerinin hikâye yazma düzeyleri beş üzerinden değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları dikkate alındığında öğrencilerin hikâye yazma düzeylerinin orta düzeyde olduğu görülmüştür. Dördüncü sınıf seviyesini okutma tecrübesine sahip öğretmenlerin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerilerine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Öğretmen görüşleri belirlenirken tematik kodlama tekniğinden faydalanılmıştır. Öğretmen görüşleri; güçlü yönler, sevilen yönler, zorlanılan yönler, sevilmeyen yönler, hikâye yazmayı geliştirmek için yapılan etkinlikler ve değerlendirme ölçütü şeklinde altı kategoriye ayrılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin hayal gücünü kullanmada güçlü olduğu, yazma becerisini geliştirmek için en fazla hikâye yazma etkinlikleri yapıldığı, yazılan hikâyeler değerlendirilirken yazım kuralları ve noktalama işaretlerinin uygulanması konularının dikkate alındığı belirlenmiştir. Çalışma grubundaki ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazdıkları hikâyelerde, konu, ana karakter, zaman ve mekân tercihleri, öğrencilerin yazdıkları hikâyeler, betimsel analiz ile taranarak elde edilmiştir.Arkadaşlık ilişkileri, hayvan sevgisi, çalışkanlık, kavramları en çok kullanılan konulardır. Mekân unsuru olarak orman, ev, okul; zaman unsuru olarak yaz mevsimi, sabah, kış mevsimi kullanımı daha fazladır. Anahtar Kelimeler: Yazma, Hikâye, Ölçek Geliştirme The purpose of this research is to view the development of the primary school fourth grade students' story writing skills. In research; qualitative and quantitative model were used descriptive analysis, content analysis and interview techniques were utilized. In research, a scale about evaluation of story writing skill and a semi-structured interview form were used as data collection tools. This research's workgroup was determined with easily accessible sampling technique and two different workgroups were created. The first workgroup included 142 primary school fourth grade students who study in Kula, Manisa in 2018-2019 education year and the second workgroup included 22 primary school teachers who have experience about the fourth grade students. In research firstly 'Evaluation Scale of Story Writing Skills' has been developed. The stories written by students were evaluated with this scale. The students' story writing levels were evaluated out of five. When findings of research were taken in to consideration; it's undestood that students story writing skills are of intermediate level. Teachers who have experience with the fourth grade students stated their opinions about the fourth grade students' story writing skills. Thematic coding was utilized to state teacher opinions. Teacher opinions were categorized into six items that includes; strenghts, loved aspects, weaknesses, unlovable aspects, the activities that are used to develop the story writing skills and evaluation criteria. At the end of the research, these have been identified as the strong aspects of students on using imagination, the writing story activities mostly used to develop writing skill and the consideration of spelling rules and punctuation fort he assessment. In the stories that are written by the workgroup of primary school fourth grade students; the subject, main character, setting preferences, the students' stories were obtained by scanning with descriptive analysis. Friend relationships, love for animals,sedulity terms are the most used subjects. Using forest, school, home as place factor and summer, morning, winter season as time factor is more common. Keywords: Writing, Story, Developing Scale
Collections