Okul yöneticilerinin değişimi uygulama yeterlilikleri ile okul kültürü arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin okullarda değişimi uygulama yeterlikleri ile okul kültürü arasındaki ilişkinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemi ile tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni, Uşak İlinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kamu orta okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerden oluşmaktadır. Örneklemini ise bu okullardan seçkisiz örneklem yoluyla seçilen 237 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, okul kültürünü belirlemeye yönelik Terzi (2005) tarafından geliştirilmiş `Okul Kültürü Ölçeği` ile Helvacı (2004) tarafından geliştirilmiş `Değişimi Uygulama Yeterlikleri` ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde t-testi, tek yönlü anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey HSD testi ile pearson korelasyon testi kullanılmıştır.Bu araştırmanın sonucuna göre, yöneticilerin değişimi uygulama yeterliklerinin oldukça yüksek olduğu; okullarda oldukça yüksek düzeyde başarı, destekçi ve görev kültürüne; orta düzeyde de bürakratik okul kültürüne sahip olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, okul yöneticilerinin değişimi uygulama yeterlilikleri ile destek kültürü ve başarı kültürü düzeyleri arasında çok güçlü ve pozitif yönlü bir ilişkinin, bürokratik örgüt kültürü ile ise çok çok zayıf bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Değişim, okul yöneticisi, örgüt kültürü In this study, it is aimed to determine the relationship between school culture and school director's ability to implement change in schools. The research was designed with relational scanning method. The population of the study consists of teachers who are working in public primary and secondary schools of the Ministry of National Education in Uşak. The sample consisted of 237 randomly selected teachers from these schools. As a data collection tool, School Culture Scale developed by Terzi (2005) and Change Implementation Capabilities Scale developed by Helvacı (2004) was used to determine school culture. SPSS program was used for data analysis. T-test and one-way ANOVA test were used to analyze the data. Tukey HSD test and Pearson Correlation Test were used to determine the group causing the difference.According to the results of this research, it is seen that the director's ability to apply change is quite high, there is a high level of success and support in schools and a moderate amount of bureaucratic school culture. However, it was determined that there is a very strong and positive relationship between school director's ability to implement change, support culture and peace culture levels and a very weak relationship with bureaucratic organizational culture.Key Words: Change, School Director, Organization culture
Collections