Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin uygulanma durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul müdürlerinin liderlik stillerinin uygulanma durumlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada, paralel karma desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 294 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Nitel veriler için 14 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Çalışmadaki nicel veriler `Okul Müdürleri Liderlik Stili Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Nicel verilerle ulaşılan sonuçların nasılını ve nedenini ortaya koymak için nitel çalışma yapılmıştır. Araştırmanın nitel verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen boyutların ilişkisini ortaya koyabilmek için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmada bağımsız t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA testi yapılmıştır. Anova testinde anlamlı fark çıkan boyutlarda farkın kaynağını belirleyebilmek için Tukey testine bakılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Öğretmenlerden elde edilen verilere göre temalar belirlenmiştir. Bu temalara göre alt kodlar oluşturulmuş ve temaların frekansları belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, dönüşümcü liderlik stiline sahip bir okul müdürü sürdürümcü ve serbest bırakıcı liderlik sitilini ortaya koyamamaktadır. Okul müdürlerinin okulu tanıma süreci tamamlanınca onların dönüşümcü liderlik stili ortaya koydukları ancak okulda çalışma süresi arttıkça sürdürümcü liderlik stilini benimsedikleri belirlenmiştir. Okul müdürünün yöneticilik stiline göre; öğretmenin, öğrencinin, velinin kurumsal yapıya karşı tutum ve davranışlarının etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Müdürü, Liderlik Stili, Dönüşümcü Liderlik, Sürdürümcü Liderlik, Serbest Bırakıcı Liderlik. This aim of the study is to examine teachers' opinions on effect of leadership styles of school principals on school management. Parallel pattern mixed method was used. The sample of the study consisted of 295 classroom teachers. To collect qualitative data, semi-structured interview questions asked to 14 volunteer classroom teachers. The quantitative data in the study were collected using the `School Principals Leadership Style Scale`. In order to clarify the reasons of the results, qualitative part was realized. Correlation analysis was performed to reveal the relationship between the dimensions obtained from quantitative data of the study. Independent sample t-test and one-way ANOVA were used in the study. To be able to dtermine the statistically significant differences among dimensions ANOVA test, Tukey test was used. Content analysis was performed in the analysis of qualitative data. Themes were determined according to the data obtained from the teachers. Sub-codes were created according to these themes and the frequencies of the themes were determined. According to the results of the study, a school principal with a transformational leadership style can't reveal the style of a sustaining and liberating leadership style. It was determined that the school principals showed their transformational leadership style when the school recognition process was completed, but they adopted the sustainable leadership style as the duration of the school increases. It was concluded that the attitudes and behaviors of teachers, student and parent towards the instituonal structure were affected by the management style of the school principal.Key Words: School Director, Leadership Style, Transformational Leadership, Sustainable Leadership, Releasing
Collections