Eğitim kurumlarında örgüt kültürü ve iş doyumu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin, örgüt kültürü ile iş doyumu arsındaki ilişkiyi belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılında Uşak il merkezinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İlkokul ve Ortaokullarda çalışan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırma betimsel nitelikte tarama modeline göre desenlenmiş olup; nicel yöntem kullanılarak, görüşler anket aracılığıyla tespit edilmiştir. Anket sonuçları SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Öğretmenlerin anketlere yönelik verdikleri cevaplara ait verilerin yorumlanmasında ise, elde edilen veriler, frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ?̅) ve standart sapmalar (ss) bakımından değerlendirilerek yorumlanmıştır. Demografik değişkenlerle, maddelere yapılan değerlendirmeler arasındaki olası farklılıkları incelemek için ise, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testlerinden faydalanılmıştır.Araştırma sonucu; anket sonuçlarına bakıldığında öğretmenlerin algılanan Örgüt Kültürü alt boyutundaki ortalamaları orta düzeyde olduğu söylenebilir. Bulgular incelendiğinde anketin Örgüt Kültürü ölçeğinin alt boyutlarından destek kültürü, başarı kültürü, görev kültürü ve bürokratik kültür alt boyutlarında demografik değişkenlere göre anlamlı bir fark bulunmazken; medeni hal değişkeninde bekarlarda bürokratik kültür algılarının daha yüksek olduğu eğitim durumu değişkeninde lisans üstü mezunlarında destek kültürü algılarının daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Anket sonuçlarına göre iş doyumu algı düzeylerinin orta düzeyde olduğu söylenebilir. İş doyumu alt boyutundaki içsel doyum, dışsal doyum ve genel doyum düzeylerinin cinsiyete, medeni hale, eğiti durumu ve yöneticilik deneyimi olup olmaması değişkenine göre anlamlı bir fark göstermediği görülmektedir. Araştırma sonucunda örgüt kültürü alt boyutları ve iş doyumu alt boyutları arsındaki ilişki incelendiğinde bütün değişkenlerde negatif düşük düzeyli ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Kültür, Örgüt kültürü ve İş doyumu This research; The aim of this study was to determine the relationship between organizational culture and job satisfaction of teachers working in primary and secondary schools of the Ministry of National Education. The sample of the study consists of teachers working in primary and secondary schools of the Ministry of National Education in the city center of Uşak in the 2018-2019 academic year. The research was designed according to the relational screening model; Using the quantitative method, the opinions were determined through questionnaires. In the interpretation of the data of the teachers' responses to the questionnaires, the data were interpreted in terms of frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (?̅) and standard deviations (ss). The t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) tests were used to examine possible differences between demographic variables and assessments of items. Pearson product-moment correlation analysis was used to determine the relationship between levels of school culture and job satisfaction. As a result of the research; When the questionnaire is examined, it can be said that the average of teachers in the perceived organizational culture sub-dimension is medium. When the findings were examined, there was no significant difference between the subscales of the Organizational Culture scale of support questionnaire, achievement culture, task culture and bureaucratic culture sub-dimensions according to demographic variables; It was seen that bureaucracy culture perceptions were higher in single state in marital status variable and support culture perceptions were lower in graduate level. According to the survey results, it can be said that job satisfaction perception levels are moderate. It is seen that the levels of internal satisfaction, external satisfaction and general satisfaction in the job satisfaction subscale do not show a significant difference according to gender, marital status, educational status and whether or not managerial experience is variable. As a result of the study, when the relationship between organizational culture sub-dimensions and job satisfaction sub-dimensions is examined, it is seen that there is a negative low-level and significant relationship in all variables. Keywords: Organizational culture, School culture, Job satisfactionKeywords: Culture, Organizational Culture and Job Satisfaction
Collections