Show simple item record

dc.contributor.advisorGülerer, Salih
dc.contributor.authorSezen, Yahya
dc.date.accessioned2021-05-08T11:47:46Z
dc.date.available2021-05-08T11:47:46Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2021-03-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/689576
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel materyal olarak TV dizisi kullananın atasözü ve deyim öğretmedeki etkisini görmektir. `Aslan Ailem` dizisinin ilk 4 bölümünde geçen 20 deyim ve 5 atasözü öğretilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın modeli nitel araştırma yöntemlerinden biri olan eylem araştırmasıdır. Çalışma grubunu Uşak Üniversitesi TÖMER'de 2018-2019 yılında yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 seviyesinde 24 öğrenci oluşturmuştur. Uygulama 6 gün sürmüştür. Uygulamalar öncesinde öğretilecek deyim ve atasözleriyle ilgili öğrencilere ön bilgi değerlendirmesi yapılmıştır. Uygulamalar esnasında etkinlik desteğiyle atasözü ve deyim öğretim çalışmaları yapılmıştır. 2., 3., ve 4. gün yeni deyim atasözleri öğretimi çalışmalarına geçmeden tekrar çalışması gerçekleştirilmiştir. Uygulamalar sonunda da öğretilen atasözleri ve deyimleri ile ilgili son test değerlendirmesi yapılmıştır. Ön bilgi ve son test değerlendirme sonuçları karşılaştırıldığında ve uygulama esnasındaki gözlemlere göre çalışmanın sonucunda ders ortamında görsel ve işitsel materyal olarak TV dizisi kullanmanın atasözü ve deyim öğretiminde etkili olduğu ve olumlu sonuçlar verdiği ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Dil Edinimi, Görsel ve İşitsel Materyal, TV Dizisi, Atasözü ve Deyimler
dc.description.abstractThe aim of this study is to see the effect of using TV series as a visual and audio material in teaching Turkish to foreigners in teaching proverbs and idioms. In the first 4 episodes of the `Aslan Ailem` series, 20 idioms and 5 proverbs were tried to be taught. The model of the research is action research, which is one of the qualitative research methods. The universe of the study was 24 students at the level of B2, who were learning Turkish as a foreign language in 2018-2019 at TOMER at Uşak University. The application lasted 6 days. Preliminary information evaluation was done to the students about the idioms and proverbs to be taught before the applications. During the applications, proverb and idiom teaching studies were carried out with the support of activity. On the 2nd, 3rd, and 4th days, repeat study was carried out before moving on to teaching new idioms proverbs teaching. At the end of the applications, a post-test evaluation was made regarding the proverbs and idioms taught. When the preliminary information and post-test evaluation results were compared and according to the observations during the application, it was revealed that using TV series as visual and auditory material in the course environment was effective and gave positive results in the proverbial and idiom teaching.Keywords: Language Acquisition, Audiovisual Material, TV Series, Proverbs and Idiomsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancılara Türkçe öğretiminde TV dizisi kullanmanın atasözü ve deyim öğretmedeki etkisi (Aslan Ailem TV dizisi örneği)
dc.title.alternativeThe effect of the use of TV series while teaching proverb and idiom in Turkish teaching as a foreign language (The sample of TV series `Aslan Ailem`)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-25
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmSerial film
dc.subject.ytmTelevision serials
dc.subject.ytmProverbs
dc.subject.ytmIdioms
dc.subject.ytmForeigners
dc.subject.ytmLanguage acquisition
dc.subject.ytmAudio-visual materials
dc.identifier.yokid10332891
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid626924
dc.description.pages96
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess