Öğretmenlerin örgütsel destek algısı ve örgütsel sessizliği arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin örgütsel destek algısı ile örgütsel sessizliği arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni 2018–2019 eğitim öğretim yılında Manisa ili Kula ve Salihli ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2203 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Manisa ilinin Kula ve Salihli ilçelerinde görev yapan 350 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yolu kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin akademik destek algı düzeylerini belirlemek amacıyla Nayır (2011) tarafından Türkiye'ye özgün geliştirilen ''Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği'' ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerini belirlemek amacıyla da Kahveci ve Demirtaş (2013) tarafından geliştirilen ''Örgütsel Sessizlik Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma değerleri hesaplanmış, tek yönlü varyans analizi, t-Testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin algılanan örgütsel destek düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmektedir. Algılanan örgütsel desteğin alt boyutlarından olan ''yönetim desteği'' boyutunun ise diğer alt boyutlar olan örgütsel adalet ve örgütsel ödüller ve iş koşulları boyutlarına oranla daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, cinsiyet değişkeninin örgütsel destek algısının örgütsel ödüller ve iş koşulları alt boyutunda, çalışılan okul türü değişkeninin ise örgütsel destek algısının örgütsel adalet alt boyutunda anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel destek algılarına ilişkin görüşleri arasında medeni durum, eğitim durumu, mesleki branş, yaş ve mesleki kıdem değişkenleri bakımından anlamlı farklılık oluşmadığı sonucuna varılmıştır. Fakat öğretmenlerin algılanan örgütsel destek düzeyi toplamı ile aynı okulda çalışma süresi arasında anlamlı negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir.Yine araştırmanın diğer değişkeni olan örgütsel sessizliğe ilişkin öğretmen algılarının da orta seviyede olduğu görülmektedir. Örgütsel sessizliğin alt boyutlarından olan duygu ve yönetici boyutlarının diğer alt boyutlara oranla daha yüksek olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin örgütsel sessizliğe ilişkin görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, mesleki branş, çalışılan okul türü, yaş, mesleki kıdem ve aynı okulda çalışma süresi değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık oluşturmadığı sonucuna varılmıştır.Araştırmanın öğretmenlerin örgütsel destek algısı ile örgütsel sessizlikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik sonuçlarına bakıldığında ise, öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel sessizlikleri arasında anlamlı negatif yönde orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. This study aims to explain the relationship between teachers' perception of organizational support and organizational silence. In the research, relational survey model was used. The research population consists of 2203 teachers working in primary, secondary and high schools in Kula and Salihli districts of Manisa province in 2018-2019 academic years.The sample of the study consists of 350 teachers working in Salihli and Kula districts of Manisa. In the study, easily accessible sampling method was used. In this study, 'Perceived Organizational Support Scale' which was originally developed in Turkey by Nayır (2011) to determine the perception of organizational support levels of teachers and 'Organizational Silence Scale' developed by Kahveci and Demirtaş (2013) to determine the organizational silence levels of teachers were used. In the analysis of the data, percentage, arithmetic mean, frequency, standard deviation values were calculated; t-Test, one-way analysis of variance and Pearson Product-Moment Correlation Analysis were used.According to the results of the research, it is seen that the perceived organizational support levels of the teachers are moderate. It is concluded that the 'management support' dimension, which is one of the sub-dimensions of perceived organizational support, is higher than the other dimensions of organizational justice and organizational rewards and business conditions. As a result of the study, it was found that the gender variable had a significant difference in the organizational support perception of organizational rewards and working conditions sub-dimension, and the type of school variable had a significant difference in the organizational justice sub-dimension of organizational support perception.It was concluded that there was no significant difference between teachers' perceptions of organizational support in terms of marital status, educational status, professional branch, age and professional seniority variables. However, a significant negative correlation was found between teachers' total perceived organizational support level and working time in the same school.It is seen that teachers' perceptions about organizational silence, which is another variable of the research, are at the middle level. Emotional and executive dimensions, which are one of the sub-dimensions of organizational silence, were found to be higher than the other sub-dimensions. As a result of the study, it was concluded that teachers' opinions about organizational silence did not make a significant difference in terms of gender, marital status, educational status, professional branch, type of school worked, age, professional seniority and working time in the same school.When the results of the study aimed to determine the relationship between teachers 'perception of organizational support and organizational silence, a significant negative relationship was found between teachers' perception of organizational support and organizational silence.
Collections