Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik merak, motivasyon, ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin fen dersine ilişkin başarı puanları, fene yönelik merak ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonları arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından ortaya koymaktır. Bu bağlamda veri toplama araçları olarak öğrencilerin fen başarıları ve diğer demografik bilgilerini alabilmek için 'Demografik Bilgi Formu', ortaokul öğrencilerinin fene yönelik merak seviyelerini öğrenmek amacıyla 'Fen Merak Ölçeği', fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının seviyesini belirlemek amacıyla 'Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği' kullanılmıştır. Çalışma grubunda Uşak ili merkezinde yer alan 10 ortaokul ve her okuldan ölçek uygulamaya müsait olan 5, 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinden birer şubeye ölçekler uygulanmıştır. Verilerin analiz SPSS 23 ve AMOS 24 paket programları ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla fen bilgisi dersine daha meraklı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon seviyeleri daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin sınıf seviyeleri yükseldikçe genel olarak fen dersine ilişkin başarı puanları, merak ve motivasyon düzeyleri de azalmaktadır. Buna ek olarak anne ve baba eğitim durumları yükseldikçe öğrencilerin fen dersine ilişkin başarı puanları ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonları da yükselmektedir. Elde edilen yapısal eşitlik modeline göre motivasyon merak ve fen notunu anlamlı ve pozitif yönde yordarken, merak fen notunu anlamlı ve negatif yönde yordamaktadır. The aim of this study is to investigate the relationship among secondary school students' science scores, and curiosity and motivation of those students' toward the sciences in regards to various variables. In this context, a bunch of scales and forms were used including Information Form to collect students' science scores and various demographic information about them, Science Curiosity Scale to measure students' curiosity levels, and Science Oriented Motivation Scale to measure students' motivation levels. The study group consists of 10 secondary schools placed in Uşak Province in Turkey. The scales and form were implemented to 5th, 6th, 7th, and 8th grade students who were able to. After that, analysis of data was processed via software including SPSS 23 and AMOS 24. Based on the findings, it can be said that girls are more curious than boys to the science, and their motivation levels are higher than boys. In addition, it is also found that parents' educational levels affect students' curiosity and motivation levels; so the higher parents' educational levels, the higher curiosity and motivation levels. However, curiosity and motivation levels are both decreasing while students are getting older. As a result of structural equation modelling, it can be said that motivation predicts curiosity and science scores significantly and positive, while curiosity does science scores significantly and negative.
Collections