Hazır giyim sektörünü yavaşlatan akım: Sürdürülebilir moda
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünyamızda son yıllarda artan nüfus, gelişen teknoloji ve sanayileşme; yeterli olmayan doğal kaynakların bilinçsizce tüketilmesine neden olmuştur. Her alanda oluşan bu tüketim artışı doğal kaynakları yok etmekte ve çevresel sorunların oluşmasına neden olarak doğal hayatı olumsuz etkilemektedir. Ortaya çıkan bu gibi sorunlara çözüm bulunulması amacıyla sanayi ve üretim faaliyetlerinde sürdürülebilirlik kavramı önem kazanmıştır. Bu soruna tekstil ve hazır giyim sektöründen bakıldığında en önemli problemlerden birisinin hızlı moda olduğu ortaya çıkmıştır. Son zamanlarda ucuz moda haline gelmiş olan hızlı moda ile ürünler hızlı eskitilmekte, çok fazla tüketime neden olmakta ve tonlarca atık oluşturmaktadır. Tekstil ve hazır giyim endüstrisinde sözü edilen bu problemlerin azaltılması ve daha sonra oluşabilecek problemleri azaltmak için sürdürülebilirlik kavramı bu sektörde sürdürülebilir moda şeklinde kendini göstermektedir.Bu çalışmada tekstil ve hazır giyim sektöründe hızlı modaya alternatif bir çözüm olarak ortaya çıkan sürdürülebilir moda kavramı araştırılmıştır. İlk olarak hızlı moda, sürdürülebilir moda ve yavaş moda kavramlarının çeşitli boyutları ele alınmıştır. Bunun yanı sıra eko-moda, etik moda, 3R, geri dönüşüm ve ileri dönüşüm konularından bahsedilmiştir. Daha sonra ise tasarımcıların, üreticilerin ve tüketicilerin söz konusu konular hakkında bilinç düzeyi, farkındalık durumları ile bakış açıları ve tutumlarının öğrenilmesi amacıyla ayrı ayrı anket formları oluşturulmuştur. Anket çalışmasının tüketiciler kısmında Türkiye'nin farklı şehirlerinde rastgele olarak 860 kişiye anket uygulanmıştır. Üreticiler için yapılan anket çalışmasına Türkiye'de farklı illerde bulunan konfeksiyon işletmesi sahipleri ile konfeksiyon işletmelerinde yönetici pozisyonunda çalışan 50 kişi katılmıştır. Tasarımcılar ile ilgili anket çalışması da rastgele olarak farklı şehirlerdeki konfeksiyon firmalarında tasarımcı olarak çalışan 30 kişiye yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirilmiş, üretim-tüketim döngüsünde bulunan bu üç unsurun (tasarımcı-üretici-tüketici) fikir ve düşünceleri öğrenilerek bu konuya yaklaşımları ve tutumları belirlenmiş olup önerilerde bulunulmuştur. The increasing population, advancing technology and industrialization in our world in recent years; causes the limited natural resources to be consumed fecklessly. The increase of consumption in all fields destroys natural resources and affects natural life negatively as a result of environmental problems. In order to find solutions to these problems, the concept of sustainability in industrial and manufacturing activities has gained importance. Fast fashion seems to be one of the most important problem of this issue from the view point of textile and apparel industries. With the fast fashion that has become the cheapest fashion in recent times, products are aged quickly, causing too much consumption and generating tons of waste. The concept of sustainability reveals as sustainable fashion in textile and apparel industries to reduce the stated and potentially available problems. In this study, the concept of sustainable fashion, which was appeared as an alternative to fast fashion in textile and apparel industries, was investigated. The first part of the study deals with various viewpoints of fast fashion, sustainable fashion and slow fashion. In addition, eco-fashion, ethical fashion, 3R, recycling and upcycling topics were mentioned. Afterwards, survey forms were separately prepared for understanding the level of consciousness, awareness, perspective and attitudes of designers, manufacturers and consumers on mentioned issues. Consumer part of the survey was conducted with 860 random participants from different cities of Turkey. 50 participants who were manager and owner of apparel firms located at different cities of Turkey, were joined to the survey created for manufacturers. Designer survey is completed by 30 designers from randomly selected apparel companies in different cities. The results obtained were evaluated, opinions and ideas of these three elements (designer, manufacturer and consumer) in the production-consumption cycle, were learned and their approaches and attitudes were determined and suggestions were made.
Collections