Türkiye 8.sınıf öğrencilerinin TIMSS-2015 fen başarısının bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması uluslararası ölçekte gerçekleştirilen TIMSS 2015 sınav ve anket uygulamalarında elde edilen Türkiye'deki 8.Sınıf Öğrencilere yönelik veriler temel alındığından fen eğitiminde öğrencinin derse karşı tutumu ve gelecek hedefi, öğretmenin ders işleyişi sırasındaki tutumu ile velilerin eğitim durumu ve derse karşı tutumu gibi farklı değişkenlerin başarı üzerindeki etkilerini anlamak ve mevcut koşulları iyileştirilebilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.Bu araştırma kapsamında öğretmen, öğrenci ve veliler ile ilgili değişkenlerin kendi arasındaki ilişkiyi göz ardı etmeden fen başarısına olan etkilerini incelemek ve eğer değişkenin başarıya etkisi varsa bunun hangi koşullar altında gerçekleştiğini tespit etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hoc testlerine ek olarak aynı veri seti üzerinden kurulmuş farklı yapısal eşitlik modelleri de geliştirilmiştir. Böylece her iki analiz tekniğini de kullanılarak farklı değişkenlerin fen başarısına etkisi ölçüldüğü gibi yine bu değişkenlerin birbirini etkileme düzeyleri belirlenmek suretiyle gizil değişkenlerin kendi arasındaki dolaylı ilişki de ortaya konulmuştur.Üç farklı yapısal model geliştirilen çalışmada geliştirilen ilk yapısal eşitlik modelinde standartlaştırılmış regresyon katsayıları incelendiğinde örtülü değişken olarak velinin eğitim ve tutumunun fen başarısını etkileyen en önemli değişken olduğu gözlenmektedir. Öğretmenin ders işleyişi ve öğrenci ilişkileri ile ilgili değişken ise bu üç örtülü değişken arasında en az etkiye sahip olan örtülü değişkendir. Kurulan üç modelde de velilerin eğitim durumu öğrencinin fen başarısını olumlu yönde etkilemektedir. Araştırmanın bu yönüyle anne ve babanın eğitim düzeyinin fen başarısı üzerindeki olumlu etkiyi ortaya koyan çalışmaları desteklemektedirÖrtülü değişken ile tanımlayıcı değişken arasındaki standartlaştırılmış regresyon katsayıları ve modifikasyon indisleri göz önünde bulundurularak gizil değişkenlerin farklı gruplandırıldığı ikinci Yapısal Eşitlik Modelinin bu ilişkileri ortaya koymak açısından daha uyumlu bir model olduğu söylenebilir. Model uyumunun kabul edilebilir modelden iyi uyum gösteren modele taşınması amacıyla üçüncü model oluşturulsa da en çok tanımlayıcı değişken ve grup varyasyonu ikinci modelde elde edilmiştir. Özellikle kurulan ikinci modelde farklı gruplandırılmış öğrenci tutumu örtülü değişkeni fen başarısına en çok etki eden değişken olarak gözlenmiştir. Bu örtülü değişkenin altında yer alan; dersten sıkılma, derse karşı zorlanma ve eğitimde gelecek hedeflerini belirleme değişkenlerine yönelik kazanımlar fen başarısının arttırılması açısından bu çalışma kapsamında gözlenen iyi birer yordayıcı olarak öne çıkmaktadır.Anahtar Kelimeler: TIMSS, Eğitimde Uluslararası Ölçme ve Değerlendirme, SPSS, ANOVA, Yapısal Eşitlik Modellemesi This thesis was carried out on data for 2015 TIMSS 8th-grade students in Turkey answers obtained in the survey. In science education, students' attitudes towards the course and future educational goals, teachers' attitude during the course of study, parents' educational status and the effects of different variables such as the attitude of the course on the achievement of the current conditions were realized to understand.In this study, in addition to the one-way analysis of variance (ANOVA) and posthoc tests, to examine the effects of variables related to teachers, students and parents on science achievement without neglecting the relationship between them and to determine the conditions under which the variable has effect on success, different structural equation models have been developed based on the same data set. Thus, the effect of different variables on science achievement was measured by using both analysis techniques and the indirect relationship between latent variables was determined by determining the effect levels of these variables. In the study, where three different structural models were developed, it was observed that the parent's education and attitude was the most important variable affecting the achievement of science in the first structural equation model. The implicit variable is the second important variable that positively affects science achievement. It is the implicit variable that has the least effect between the three implicit variables groups related to the teacher's course and student relations. In all three models, the educational status of the parents positively affects the science achievement of the student.Although the third model was created to modify the model fit from the acceptable model to the well-fit model, the most descriptive variable and group variation were obtained in the second model. Although the effect coefficients of students' attitudes and motivation change, in each model, these implicit variables and derivatives have positive effects on science achievement.Especially in the second model, the implicit variable grouped as Ogrenci_Tutumu_1 is the most influential variable on science achievement. Below this implicit variable; Achievement of the variables of boredom from the lesson, difficulty against the lesson and determining the future goals in education stands out as good predictors in terms of increasing the science achievement.Key Words: TIMSS, International Measurement and Evaluation of Education, SPSS, ANOVA, Structural Equation Modeling
Collections