Çocuk edebiyatı ve çocuk eğitimi çerçevesinde Numan Kartal`ın eserlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; yazar Numan Kartal'ın öykü ve masallarını, çocuk edebiyatının temelilkeleri ve çocuk eğitiminden hareketle inceleme ve değerlendirmeyi, bunun sonucunda daTürkçe eğitiminde kullanılabilirliğini belirlemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Çalışmadabetimsel tarama modeli kullanılmıştır. Kartal'ın çocuklar için yazdığı 1 öykü ve 9 masalkitabı içerisindeki toplam 57 metin çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmanınverileri, doküman incelemesi ve görüşme teknikleriyle toplanmıştır. Verilerin analizi veyorumlanması sürecinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında; önceçocuk edebiyatı hakkında genel bir çerçeve çizilmiş, Numan Kartal'ın hayatı, sanatı, eserleri,çocuk edebiyatımızdaki yeri ve önemi ortaya konmuştur. Ardından Kartal'ın öykü vemasallarının iç ve dış yapı özellikleri, çocuklar için eğitsel değerleri ve bütün bu ortaya konanbulgular sonucunda da bu eserlerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği tespit edilmiştir.vAraştırma sonucunda; Kartal'ın 1970 sonrası Türk çocuk edebiyatında masallarıyla önplana çıktığı, eserlerinin dış yapı özellikleri bakımından çocuk edebiyatı standartlarına genelolarak uyduğu, iç yapı özellikleri bakımından ise bazı metinler hariç diğer eserlerininçocuklara uygun olduğu, ayrıca kitaplarının çocuklar için zengin bir eğitsel içeriğe sahipolduğu saptanmıştır. Buradan hareketle de, Numan Kartal'ın kitaplarının Türkçe eğitimindehem bir ana malzeme hem de yardımcı okuma materyali olarak kullanılabileceği sonucunavarılmıştır. Ayrıca; araştırmanın sonunda, Milli Eğitim Bakanlığı'na, akademisyenlere,öğretmenlere ve yayınevlerine bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar sözcükler: çocuk edebiyatı, eğitim, Numan Kartal, Türkçe eğitimi This study is a qualitative research that aims to examine and evaluate Numan Kartal'sstories and tales with reference to children's literature and its basic principles to determine theirusability in teaching Turkish. In the study, descriptive survey model was used. 57 texts within1 story and 9 tale books that Kartal wrote for children form the sample of the study. Data werecollected through document review and interview techniques. Content analysis was used toanalyze and interpret the data. Within the scope of research, a general framework aboutchildren's literature was drawn first, and then Numan Kartal's life, his art, works, and hissignificance in children's literature were revealed. Following this, the internal and externalstructural features of Kartal's tales and stories, their educational value for children, and as aresult of all these findings, their usability in teaching Turkish were discussed. viiResearch result shows that Kartal became prominent in Turkish children's literaturewith his tales after 1970, and that his works generally correspond to the standards of children'sliterature in terms of external structural features, and except for some texts, most of his otherworks are appropriate for children in terms of their internal structure. Moreover, his books werefound out to have a rich educational content for children. From this point of view, it wasconcluded that Numan Kartal's books can be used in teaching Turkish both as main andsupplementary reading material. Also, some suggestions were made to the ministry ofeducation, academicians, teachers and publishers in the end of the study.Key Words: children's literature, education, Numan Kartal, teaching Turkish
Collections