Strateji eğitimi ile 5. sınıf öğrencilerinin yabancı dil konuşma becerilerinin geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancı dil öğrenirken strateji kullanımı öğrenme sürecini kolaylaştırdığından,edinilen becerilerin başka bağlamlara aktarımını sağladığından ve öğrencilerin otonomolmalarına (özerkliğine) ve öğrenme sorumluluğunu taşımalarına yardımcı olması bakımındanbüyük önem taşımaktadır. Literatürde bulunan strateji çalışmaları genellikle gençleri veyetişkinleri içerdiğinden çocukların yabancı dil öğrenme stratejileri üzerine yapılan çalışmalaralanın gelişimine katkıda bulunacaktır. Çocuklar bilişsel ve meta-bilişsel olarak henüzyetişkinler kadar gelişmediğinden strateji kullanımları sınırlıdır. Çocukların dili öğrenmeyi ve ixkullanmayı kolaylaştıran stratejileri doğru bir şekilde seçmeleri ve uygulayabilmeleri için bukonuda yönlendirilmeleri ve eğitilmeleri gerekmektedir. Bu nedenle bu tezin amacı 5. sınıföğrencilerine strateji eğitimi vererek öğrencilerin konuşma stratejileri konusundakifarkındalıklarını arttırmak, öğrenilen stratejilerin kullanımını sağlamak, yabancı dildekonuşma isteklerini arttırmaktır. Ayrıca öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerinin farkındaolmalarını sağlayarak özerk olma yolunda gerekli adım ve desteği sağlamaya çalışmaktır. Buamaçla Bursa İli Osmangazi İlçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı UludağOrtaokulu'nun tüm 5. Sınıf öğrencilerine çalışmanın araştırma soruları gereği `çocuklarınkonuşma stratejilerini belirleme anketi` genel bir değerlendirme yapmak adına dönem başı vedönem sonunda uygulanmıştır. Uygulamaya destek veren öğretmenin gönüllülük esası dikkatealınarak kendi sınıflarından birer deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubu olarakbelirlenen sınıfa dönem başında uygulanan anket üzerinden belirlenen konuşma stratejilerinineğitimi verilerek grubun kendi içindeki gelişimi ve kontrol grubuyla aralarındaki gelişim farkıdeğerlendirilmiştir. Yapılan çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde08.02.2016 - 10.06.2016 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Bulgular yapılan stratejieğitimi uygulamasının deney grubunda yer alan öğrencilerin konuşma stratejileri kullanımıüzerine olumlu etkisini istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde ortaya koymuştur. Uygulamaneticesinde öğrencilerin konuşma isteklerinde, İngilizce diline ve dersine karşı tutumlarındaartış olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin öğrenme süreçlerine dair yaptıkları geribildirimlerin de özerk olmaları yolunda kendilerinin, kendi öğrenme süreçlerinin farkınavarmaları açısından bu sürece katkı sağladığı görülmüştür. In recent years, a number of studies have been focused on the effect of communicationstrategy training on learners' strategic competence and speaking ability. Communicationstrategies appeared as having a crucial importance due to their complementary roles in copingwith the problems when communicating in L2. If learners have inadequate vocabularyknowledge and weak sentence building skills, effective use of these strategies would allowthem to function as successful speakers in any communication context. Thus learners can viibenefit from strategy training on appropriate and effective use of these strategies. Theliterature on adult learners provides us much evidence to support the hypothesis thatcommunication strategies facilitate learners' communicative ability; however, such evidenceremains unclear when young learners are in question. To this end, 127 5th grade students aged11 were involved in this study in a state school in Bursa, Turkey. Two intact groups wereassigned randomly to the treatment (n=21) and control (n=18) groups. The study providedevidence on a four-month, an embedded mixed methods quasi-experimental designinvestigating the effect of strategy training on the experimental group students' speakingstrategy use. With this design children's speaking strategy use survey and classroomobservation tally instruments were utilized before and after the intervention. The resultsrevealed that the experimental group showed a significant increase in their speaking strategyuse when compared to the control group. Classroom observation results also provided that thestudents improved their ability to handle communication problems and developed positivefeelings towards participation in learning activities. The study offers suggestions for teacherswith regard to the reality where the efforts have been made on the fund of knowledge ratherthan the development of ability to use the language.
Collections