27 Nisan e-muhtırası`nın algı yönetimi kapsamında analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Demokrasinin geliştiği ülkelerde, medya dördüncü güçtür. Medya bu gücünü kamuoyunu bilgilendirmekten alır. Medya bilgilendirme görevini yerine getirirken aynı zamanda kamuoyunun oluşmasını da sağlamaktadır. Bu güç, iktidarlar veya medya sahiplerince bir araç olarak kullanılabilmektedir. Medya, kamuoyu oluştururken aynı zamanda bir algı oluşmasını da sağlamaktadır. Algılar, toplumda kanaatin yerini almakta ve insanlar ona göre tutum ve davranışlarını belirlemektedirler. Bu çalışmada da örneklem yöntemi ile seçilen gazetelerin, 27 Nisan E Muhtırası sürecinde yaptığı yayınlar incelenmiş; kamuoyu oluşumunda nasıl bir etki oluşturdukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, algı yönetimi kavramı ve medyanın kamuoyu oluşturmadaki etkisi araştırılmıştır. 27 Mayıs Darbesi, 12 Mart Muhtırası, 12 Eylül Darbesi, 28 Şubat Postmodern Darbesi süreçlerinde medyanın nasıl tavır izlediği seçilen örnek gazeteler nezdinde incelenen çalışmada, AK Parti ile dönemin askeri bürokrasisi arasında yanan gerginlikler, ele alınmıştır. Ardından, 27 Nisan E Muhtırasına giderken, kamuoyunu etkileyen ve toplumda büyük yankı uyandıran olaylar incelenmiş, 11. Cumhurbaşkanlığı seçimi sürecine girerken yaşanan tartışmalar irdelenmiştir. Çalışmada, 27 Nisan E Muhtırası süreci incelenirken, darbe süreçlerinde basın-asker ilişkisi incelenmeye çalışılmıştır. Darbe süreçlerindeki gazetelerin yayınları gözden geçirilmiştir. Konumuz açısından önemli görülen yayınlar çalışmamıza aktarılmıştır. Böylelikle darbenin meşrulaştırılmasında araç olarak kullanılan basının kamuoyunun oluşumunda, algı yönetimini nasıl uyguladığı örneklerle ortaya koyulmuştur.Anahtar Kelimeler: Algı Yönetimi, Medya, 27 Nisan E Muhtırası, SöylemAnalizi News media is the fourth power in democratically developed countries. Media take its power from informing the public opinion. Media also enable the forming of public opinion while informing the public. This power of news media can be used as a tool by governments of media bosses. News media may enable arising of a certain perception in the society. Those perceptions transform into opinions in time and public start to act or behave according to those opinions. In this work it was aimed to find out what kind of perceptions had been tried to generate by the newspapers which are chosen as samples during the 27th April E-Memorandum process. Within this scope a literature study about the notion of perception management and the effect of news media on changing the public opinion has been conducted in the first chapter. The public opinion tried to be formed by news media during the 12th September 1980 coup d'état, the coup of May, 27th 1960, the 12th March 1971 coup d'état and the 1997 military memorandum which known as 28th February post-modern coup is examined in the second chapter. The third chapter discuss the tensions between AK Party and the military bureaucracy of time and the fractions known as `nationalitarian` in Turkey. After this, cause celebres and developments before the 27th April E-Memorandum are studied in the same chapter. The disputes and problems about the 2007 Turkish presidential election are also examined in this chapter. The attitude of news media during the 27th April E-Memorandum process, which is also main topic of this study, is analyzed within the context of perception management in the fourth chapter. The last and fifth chapter contains the conclusion part. It has been stated as a result that news media manipulated the masses during the 27th April E-Memorandum process as part of a perception management.Key words: the Civil Service, Civil Administrator, Governor, Republican People's Party, Party-State Integration
Collections