Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda santral işitsel işlemleme fonksiyonlarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İşitsel işlemleme bozukluğu (İİB), normal periferik işitme eşikleri ve normal bilişsel kabiliyetlere rağmen, işitme sürecindeki fonksiyonel bir yetersizlik sonucu ortaya çıkan çeşitli bozuklukları kapsar. Beynimiz, kulağımızdan gelen işitsel sinyalleri, işitsel yollardaki (Cochlea, Cochlear Nucleus, Superior Olivary Complex, Inferior Colliculus, Medial Geniculate Body ve Auditory Cortex) herhangi bir bozulmadan dolayı işitir fakat algılayamaz ve dili öğrenme güçlükleri oluşur. Özel öğrenme güçlüklerinde de, dili öğrenme güçlükleri görülebilmektedir. Çalışmamızın hipotezi, özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda santral işitsel fonksiyonların ve dil baskınlığının zayıf olabileceğidir. Bu amaçla, çalışmamızda özel öğrenme güçlüğü olan çocukların santral işitsel işlemleme fonksiyonları gürültüde kelime ayırt etme ve dikotik testler ile incelenmiştir.Bireyler: Çalışmaya, yaş ortalaması 9 (en küçük 7, en büyük 13 yaş) olan, normal grupta 112, özel öğrenme güçlüğü grubunda 105, toplam 217 çocuk dahil edilmiştir.Metod: Normal ve özel öğrenme güçlüğü olan gruba, sessiz odada işitme seviyelerinde kulaklıkla compact disc (CD)'ten uyarılar verilerek, gürültüde kelime ayırt etme, dikotik kelime ve dikotik cümle testleri uygulanmıştır. Testte çocuklardan, sağ ve sol kulaktan ayrı ayrı işittikleri kelimeleri ve her iki kulağa aynı anda, aynı sürede ve şiddette iletilen (dichotic) farklı kelime ve cümleleri test talimatına göre tekrar etmeleri istenmiştir.Bulgular: Gürültüde kelime ayırt etme (GKA) testinde özel öğrenme güçlüğü olan grubun, kontrol grubuna göre sağ ve sol kulak puanları için istatistiksel anlamda düşük performans gösterdikleri tespit edilmiştir(p<0,001). Dikotik kelime (DK) ve dikotik cümle (DC) testlerinde ise özel öğrenme güçlüğü grubunda sol kulak puanları, kontrol grubuna göre istatistiksel olarak düşük bulunmuştur(DK testi p<0,001; DC testi p=0,016).Sonuçlar: •Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda, santral işitsel işlemleme güçlükleri tespit edilmiştir. •Özel öğrenme güçlükleri olan çocuklar, santral işitsel işlemleme güçlüklerinden dolayı alıcı dile ait işitsel sinyalleri işlemlemede problemler yaşarlar; bu problemler de alıcı dil işlemleme becerilerini etkiler ve öğrenme güçlüklerini tetikler. •Bu bulgular, özel öğrenme güçlüğü olan çocukların tanı ve eğitsel tedavilerine katkıda bulunabilir. Anahtar Kelimeler: Gürültüde kelime ayırt etme testi, dikotik test, Corpus Callosum, (santral) işitsel işlemleme bozukluğu, özel öğrenme güçlüğü, Auditory Processing Disorder (APD) is an umbrella term for a variety of disorders that result in a breakdown in the hearing process, in spite of normal peripheral hearing thresholds and cognitive abilities. Our brain can hear auditory signals coming from our ears, yet cannot make sense of these signals due to any distortion in the auditory pathways (Cochlea, Cochlear Nucleus, Superior Olivary Complex, Inferior Colliculus, Medial Geniculate Body and Auditory Cortex) and this leads to difficulties in learning language. In case of specific learning disabilities, learning language difficulty can be observed. The hypothesis of this study is, in children with specific learning disability, central auditory functions and language dominance may be weaker. In this context, central auditory processing functions and dominant hemisphere for language of children with specific learning disability were examined via word discrimination in noise and dichotic tests. Subjects: The research was carried on with children with an average age of 9 (between 7- 13 ages), in normal group there was112 children, and in specific learning disability there was 105 children, a total of 217 children.Method: With this aim, word discrimination in noise, dichotic word and dichotic sentence tests were applied to normal group and to the group composed of children with specific learning disability, in a silent room, stimuli were presented from compact disc (CD) at hearing levels with earphones. During the test, children were asked to repeat the words, they heard from left and right ears separately, and different words and sentences dichotically presented to the two ears simultaneously, at the same duration and at the same intensity, in accordance to the test instructions.Findings: It is determined that, in the word discrimination in noise test, specific learning disabilities group showed statistically a lower performance, as compared to control group in the right and left ear points(p<0,001). In the dichotic word and dichotic sentence tests, left ear points of the specific learning disability group were found lower as compared to the control group(dichotic word test p<0,001; dichotic sentence test p=0,016). Conclusions:• In children with specific learning disability, central auditory processing difficulties were identified.• Children with specific learning disability, face problems with respect to processing auditory signals of receptive language. These problems affect receptive language processing abilities and trigger learning disabilities. • These findings can contribute to the diagnosis and educational treatment of the children with specific learning disability. Key Words: Word discrimination in noise test, dichotic test, Corpus Callosum, (central) auditory processing disorder, specific learning disability.
Collections