4-5 yaş aralığındaki çocukların artikülasyon düzeylerinin sosyal becerileri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada, normal gelişim gösteren 4-5 yaş aralığındaki çocukların sosyal becerileri ile artikülasyon düzeyleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını incelemek, artikülasyon düzeyinin ve sosyal becerilerin çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır.Materyal Metod: Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kütahya il merkezinde basit tesadüfi örnekleme yolu ile seçilen 4 anaokulunda eğitim gören ve yaş ortalaması 4.6 olan 160 çocuk (n:160; 87E, 73K) dahil edilmiştir. Araştırmada, çocukların sosyal beceri düzeylerini değerlendirmek amacıyla Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED) ve artikülasyon düzeylerini belirlemek için ise Ankara Artikülasyon Testi (AAT) uygulanmıştır.Bulgular: Araştırma sonucunda yaş artışı ile birlikte artikülasyon hatalarının azaldığı görülürken sosyal becerilerin geliştiği bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre ise kız çocuklarının erkek çocuklarına göre hem sosyal becerilerinin hem de artikülasyon düzeylerinin daha iyi olduğu saptanmıştır. Çocukların içinde bulunduğu sosyoekonomik durum açısından değerlendirme yapıldığında hem artikülasyon becerilerinde hem de sosyal becerilerde anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Korelasyon analizi sonucu ise artikülasyon bozukluğu olan çocukların sosyal beceri düzeylerinin, artikülasyon bozukluğu olmayan çocuklara göre daha düşük olduğu ve konuşmanın sosyal beceri düzeyini etkileyen etmenlerden biri olduğu şeklinde yorumlanabilir. Sonuç: Bu çalışma okul öncesi dönemde konuşma, iletişim, sosyal beceri üçgeninde değerlendirmeler yapılması ve okul öncesi dönemi çocuklarının öğretmenlerinde ve ailelerinde farkındalık oluşturması açısından önem arz etmektedir. Objective: The study aims to investigate whether there is a relationship between the articulation level sand social skills of normal-developing children at the ages of 4-5 and to determine whether articulation level sand social skills differentiate with regard to variable factors.Material Method: Relational Screening Model was used in this study. The study was carried ou twith 87 boy sand 73 girls (160 children in total) who were educated at 4 preschools selected according to simple random sampling in the centrum of Kütahya province. The meanage of children in this study was 4.6. Ankara Articulation Test was used to specify the articulation levels of children and Preschool Social Skills Rating Scale [Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED) ] was used to evaluate the social skills of children.Findings: The results of the study revealed that articulation mistakes decrease and social skills rate increases as the age of children goesup. As for the gender variable, it was found out that girls had beter results in both social skills rating and articulation levels than boys. The evaluation made in accordance to the socioeconomic status of the children showed no significant differance between articulation level sand social skills of the children. The result of correlation analysis can be interpreted as children with articulation disorders have lower social skill ranks than children with no articulation disorder sand speech is one of the factors that affect social skill ranks.Result: The study has importance in that it makes a remarkamong speech, communication and social skills as well as it raises consciousness to the parent sand teachers of preschool children.
Collections