Koklear İmplantlı Çocuğu Olan Ebeveynlerin Koklear İmplanta Yönelik Bilgi ve Beklenti Durumlarının İncelenmesi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı, 1-12 yaş grubu, işitme kaybı dışında ek engeli olmayan koklear implantasyon uygulanmış çocukların ebeveynlerinin koklear implantla(Kİ) ilgili bilgi ve beklentilerini incelemektir. Araştırmamızda elde edilen verilerin ebeveynlerden aldığımız bilgiler doğrultusunda, koklear implantasyon ameliyatı öncesi ve sonrası hizmetlerin ve desteklerin artırılmasında kullanılması amaçlanmıştır.Bu çalışmada veri toplama aracı olarak `Aile/Çocuk Genel Bilgi Formu` ve uluslararası platformda kullanılan `Koklear implantlı çocuklara ebeveynlerin bakış açısı` anketinin Türkçe'ye çevirisi ve adaptasyonu yapılarak oluşturulan `Koklear İmplantlı Çocuğu Olan Aileler İçin Bilgi ve Beklenti Değerlendirme Formu` kullanılmıştır. Ebeveynlere koklear implantasyon ameliyat öncesi konu başlığından oluşan bölümde 19 soru, koklear implantasyon ameliyat sonrası konu başlığından oluşan bölümde 29 soru soru olmak üzere toplam 48 soru sorulmuştur.Araştırma grubunu işitme kaybı dışında ek engeli olmayan 1-12 yaş aralığında Kİ'lı çocuğu olan 111 ebeveyn (anne veya baba) oluşturmuştur. Tüm testlerin sonuçlarının yorumlanmasında anlamlılık düzeyi olarak p değeri 0,05 belirlenmiş ve anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırmamızın sonucunda, koklear implant ile ilgili birçok bilgi kaynağı kullanan ebeveynlerin ana bilgi kaynağının odyologlar olduğu görülmüştür(%63,1). Çalışmamızda sekiz farklı değişkenin koklear implantasyon ameliyatı öncesi ve sonrası sorulan sorular üzerindeki etkileri incelenerek istatistiksel anlamlılık gösteren durumlar tespit edilmiştir(p<0,05). Elde edilen bulgulara göre, cinsiyetin; çocuğun okuduğu okula devam etme zamanı, koklear implantasyon ameliyatı sonucunda kazandığı akademik beceri seviyesi, ebeveyne göre koklear implantasyon işlemlerinde üniversite hastanelerinin yol gösterebilir ve yardım edebilir kurumlar olması durumları üzerinde anlamlı etkisi görülmüştür.Çalışma sonucunda ebeveynlerin ve çocukların koklear implanttan memnuniyet derecelerinin yüksek olduğu görülmüştür. Genel olarak ebeveynler koklear implantasyon ameliyat öncesi bilgilendirmeyi yeterli bulmalarına rağmen, koklear implant cihazı hakkında eğitim ve ameliyatla ilgili daha detaylı bilgilendirilme durumu onların implantasyon sonrası beklentilerini etkileyebilmektedir. Çalışmamızın ebeveynlerin koklear implanta yönelik bilgi ve beklenti durumlarının saptanmasında, konu ile ilgili uzmanların ailelerin ihtiyaç ve beklentilerini daha iyi anlamasında ve koklear implant sürecinin farklı aşamaları boyunca hasta ve ailesine sunulan hizmetlerin geliştirmesi ve desteklemesine yardımcı olacağını düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: koklear implant, ebeveyn, çocuk, işitme kaybı, bilgi ve beklenti The aim of the present study was to analyze information and expectations of parents of the children between 1 and 12 years of age who had hearing loss and cochlear implantation (CI) without any additional disability. One of the objectives was to use the data obtained throughout the study to increase services and support before and after the cochlear implantation procedure through the information gathered from the parents. `Family/Child General Information Form` and Turkish version of `Parent Approach to Children with Cochlear Implantation` which is used at international platform and `Information and Expectation Assessment Form for Parents Who Have Child with Cochlear Implant` which was adopted to our country were used. Totally 48 questions including 19 questions about preoperative period of cochlear implantation and 29 questions about postoperative period of cochlear implantation. In the research group, 111 parents (mother or father) who have a child between 1 and 12 years of age with CI without additional disability other than hearing loss were enrolled. A p value of 0.05 was determined as a significance level to interpret all test results and significance was determined at p<0.05 level. As a result of our research, main source of information for the parents who use many information resources about cochlear implant was audiologists (63.1%). In the present study, effects of eight different variables on the questions asked about preoperative and postoperative period of cochlear implantation and statistically significant cases were detected (p<0.05). According to the findings obtained, gender was found significantly effective on school attendance of the child, academic skill level gained after cochlear implantation, considering university hospitals as guiding and supportive institutions for cochlear implantation procedures. At the end of the study, satisfaction level of the parents and children about cochlear implant was found high. Although the parents find the information before cochlear implantation sufficient, training about cochlear implant device and more detailed information about the procedure may affect their expectations after the implantation. We believe that our study would help to detect information and expectation states of the parents about cochlear implantation, to understand needs and expectations of the parents better and develop the services provided to the patients and their family during different stages of cochlear implant process .Key Words: cochlear implant, parent, child, hearing loss, information and expectation
Collections