Ses hijyeni önerilerinin öğretmenlerin ses kalitesine olan etkisinin elektroglottografi (EGG) ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlar için ses yalnızca biyolojik bir fonksiyon olmayıp ayrıca iletişim sağladıkları temel bir faktördür. Öğretmenler için ise en birincil iletişim ve bilgi aktarma aracıdır. Öğretmenler seslerini yoğun kullandıkları için ses problemi ve hastalığı yaşamakta yüksek riske sahiptir.Ses sağlığında sürekliliğin sağlanması için dolaylı terapi yöntemlerinden biri olan ses hijyeni eğitimi ses terapilerinin temelini oluşturmaktadır.Bu çalışmanın amacı; öğretmenlerde ses hijyeni eğitimi öncesinde ve eğitimin tamamlanmasından 4 hafta sonrasında akustik analiz ile objektif, VHI puanları ve anket uygulaması ile subjektif olarak elde edilen bulgular karşılaştırılarak ses hijyen önerilerin ses kalitesi üzerinde etkisinin olup olmadığını değerlendirmektir.Prospektif randomize kesitsel çalışma olarak Ankara'da hizmet veren okullar ve dershanelerde görev yapan öğretmenlerde; anket uygulaması, subjektif ses şikayet sorgulaması Voice Handicap Index ve Elektroglottografi cihazı ve Laryngograph Speech Studio programı kullanılarak öğretmenlere ses ölçümleri yapıldı. Deneklerin K.B.B. hekimi tarafından VLS (Video-laringo-stroboskopi) ile ses tellerinin muayenesi yapıldı. Örneklem evreni; tam gün (6-12 saat) ders anlatan 10 kadın, 6 erkek ve yarım gün (1-5 saat) ders anlatan 10 kadın, 6 erkek olmak üzere toplamda 32 öğretmene ses hijyen eğitimi verilmiştir. Kontrol grubu olarak tam gün (6-12 saat) ders anlatan 9 kadın,12 erkek ve yarım gün (1-5 saat) ders anlatan 9 kadın, 8 erkek olmak üzere toplamda 38 öğretmene ses hijyen eğitimi verilmemiştir. Tüm çalışma evreni 70 kişiden oluşmaktadır. Çalışmada elde edilen akustik analizlerde temel frekans (F0), % Jitter ve % Shimmer, MFZ parametreleri ile VHI puanları ve anket verileri istatistiksel yöntemlerle karşılaştırıldı.Ses hijyeni eğitimi sonrası VHI puanlarında istatiksel olarak anlamlı azalmalar bulundu. Tam gün eğitim veren kadın ve erkek öğretmenlerin ses hijyeni eğitimi sonrası VHI puanları yarım gün derse giren hem cinslerinden anlamlı olarak yüksek bulundu. Denek grubundaki öğretmenlerin hijyen eğitimi öncesi ve sonrası MFZ değerleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Kadın ve erkek öğretmenlerde MFZ süreleri ses hijyeni eğitimi sonrası artış göstermiştir. Ses hijyeni eğitimi sonrası temel frekans (F0), % Jitter parametreleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ses hijyeni eğitimi verilen denek grubu ile kontrol grubu arasında %shimmer parametresi arasında istatiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gözlenmiştir. Öğretmenlerin günlük yaşam alışkanlıklarında anlamlı düzeyde değişim tespit edilmiş.Çalışmamız sonucunda elde edilen veriler değerlendirildiğinde öğretmenlere ses hijyeni eğitimi verilmesinin yarar sağladığı görülmektedir. Öğretmenlerin ses hijyeni eğitim konularının mesleki eğitim programı içine dahil edilmesi gerektiği sonucu çıkarılmıştır. Anahtar Sözcükler: Öğretmen, Ses kalitesi, Ses hijyen eğitimi, Elektroglottografi, Ses analizi Speech is not only a biological function but also a key factor in communication for human being. On the other hand, this is primary communication and information transfer tool for teachers. Teachers' voices have a higher risk of voice problems and diseases because of their intensive use. Voice health is one of the indirect methods of therapy to ensure continuity of voice hygiene education is the basis of voice therapy.The purpose of this study is evolution of the outcome of voice hygiene advice on teachers' voice quality by comparing the objective results obtained by using acoustic analysis, and subjective results obtained by using survey and VHI scores in pre-voice hygiene education and 4 weeks after completion of the training.As prospective randomized cross-sectional study; questionnaire, subjective voice handicap index (VHI), and voice measurements are done on the teachers working in the schools and private teaching institutions in Ankara, by using Electroglottography device and Laryngograph Speech Studio programme. Subjects' vocal cords are examined by an otorhinolaryngologist with VLS (Video-laryngo-stroboscopy). A comparison is done between the subjects and the population who do not need to use their voice professionally (assessments that are done using the same methods synchronously). Sample population is composed of 16 teachers (10 female and 6 male) lecturing full-time (6-12 hours daily) and 16 teachers (10 female and 6 male) lecturing part-time (1-5 hours), and control group is composed of 38 teachers 9 female and 12 male lecturing full time, 9 female and 8 male lecturing half time. The complete experiment group consists of 70 people. Fundamental frequency (F0), Jitter% and Shimmer% parameters of acoustic analysis MDVP programme that are obtained from the study are compared with VHI scores and questionnaire data using statistical methods.Statistically significant reductions are found in VHI scores after voice hygiene education. According to analysis VHI scores of male and female teachers lecturing full-time are found higher than teachers lecturing part-time. Before and after hygiene education, a statistically significant difference was obtained between MPT values among the teachers of experimental group. MPT periods increased after voice hygiene education for male and female teachers. No significant difference is detected between the fundamental frequency (F0), Jitter% parameters. Statistically significant differences are observed Shimmer% parameters between the experimental group given voice hygiene education and the control group. Major changes have been detected in teachers' daily habits.When we evaluate obtained data as a result of our work, it is observed that teachers have benefits of giving voice hygiene education which should be included their vocational training programs.Key Words: Teachers, voice quality, voice hygiene education, Electroglottograpy, voice analysis.
Collections