İşitme cihazı kullanan bireylerde günlük hayatta sesi artırma memnuniyeti anketi`nin-SADL (satisfaction with amplification in daily living)-Türkiye`de klinik güvenilirlik ve geçerliliğinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma SADL (Günlük Hayatta Amplifikasyonu Artırma Memnuniyeti) anketini Türkiye'de kullanmak adına kültürel adaptasyonunu gerçekleştirmek, yeniden üretilebilirliğini değerlendirmek ve SADL kullanan hastalardaki sonuçlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya altı aydan fazla düzenli olarak işitme cihazı kullanan, sensörinöral işitme kaybı bulunan 18-90 yaş arasında 160 işitme cihazı kullanıcısı katılmıştır. Katılımcıların 73'ü erkek (%45,1), 87'si ise kadındır (%54,3). Anket aynı katılımcılara, ilk uygulamadan üç ay sonra ikinci kez uygulanmıştır.Anketin faktör analizi yapıldığında, faktör yüklerinin olumlu etki için 0,744 ile 0,854 arasında, kişisel imaj ve görünüm 0,62 ile 0,985 olumsuz özellikler alt boyutu 0,903 ile 0,913 arasında değişirken maliyet alt boyutunun faktör yükü 0,983 olarak bulunmuştur. Ölçek orijinalindeki gibi 4 faktörlü ölçek olma özelliğini korumaktadır. SADL-TR anketinin Genel Cronbach alfa değeri 0,848 bulunmuştur. Testin bütün maddeleri Cronbach alfa değeri ise 0,828 ile 0,866 arasında değişmektedir. Bu kapsamda test maddelerinin iç tutarlılıklarının yeterli düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan tüm analizler neticesinde SADL-TR ölçeğinin, Türkiye'de yapılacak klinik çalışmalarda hasta memnuniyetini kısa sürede değerlendirmek, iki farklı durumda olan hastaların memnuniyet düzeylerini karşılaştırabilmek, normatif açıdan memnuniyet düzeyini tespit etmek, farklı amplifikasyon tiplerini kendi içinde kıyaslayabilmek ve yönetimsel anlamda sonuç verisi toplayabilmek gibi amaçlara yönelik yapılacak çalışmalarda kullanılması açısından oldukça güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. The aim is to make the cultural adaptation in order to use the SADL (Satisfaction with Amplification in Daily Life) questionnaire in Turkey, and to evaluate its reproducibility. The questionnaire was translated from English into Turkish; its linguistic adaptation was applied and the in-field researchers' evaluations were measured. A total of 160 hearing aid users with sensorineural hearing loss who use hearing aids on a regular basis more than six months and whose ages range between 18 and 90 years were included in the study. Of the 160 participants, 73 were male (45,1%) and 87 were female (54,3%). A second questionnaire was applied to the participants three months after the first application. The factor loads were found to range between 0,744 and 0,854 for positive impact, 0,62 and 0,985 for personal image and appearance and between 0,903 and 0,913 for the sub-dimension of negativities, and the factor load for the cost was found to be 0,983. The general Cronbach's alpha value of the questionnaire was found to be 0,848. The Cronbach's alpha value of all items in the test ranges from 0,828 to 0,866. In this context, it was concluded that the internal consistency of the test items was at a sufficient level. The correlation coefficients of the items were found to be between -0,070 and 0,710, and since the item (question 14) which was assigned a negative value factorized by itself, it was determined that the correlation coefficient was negative and weak. Examining the half-test reliability analysis, the Cronbach's alpha value was calculated as 0,870 for the half 1 (Part 1) and 0,856 for the half 2 (Part 2). In conclusion of all analyzes conducted, it was concluded that the SADL-TR scale is highly reliable in terms of its use in the studies to be carried out for such aims as assessing the satisfaction of patients in a short time in clinical trials to be held in Turkey, evaluating patient satisfaction in a short time, comparing the satisfaction levels of the patients in two different cases, determining the level of satisfaction from the normative point of view, comparing different types of amplification in themselves and collecting outcome data in managerial terms.
Collections