Konuşma gecikmesi olan çocuklarda ev iletişim becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETSeda Keten, konuşma gecikmesi olan 3-6 yaş aralığındaki çocukların ev iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Turgut Özal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji ve Konuşma Bozukları Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2016. Bu çalışma, konuşma gecikmesi olan 3-6 yaş aralığındaki çocukların ev iletişim becerilerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Örneklem, Ankara ve İstanbul ilinde Okul Öncesi Dil Ölçeği-5 (Preschool Language Scale-5 (PLS-5)) testine göre, dil ve konuşma gecikmesi tanısı almış 3-6 yaş aralığındaki 100 çocuğun ebeveynlerinden (anne ve baba) oluşmaktadır. Belirlenen 100 çocuğun ebeveynlerine (anne ve baba) PLS-5 testinin Ev İletişim Anketi ve Genel Bilgiler Formu 16.12.2015-01.05.2016 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniğiyle araştırmacının kendisi tarafından uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre, çocuklar evde anneleriyle, baba ve kardeşlerinden daha fazla zaman geçirmektedirler. Ev içi sosyal etkileşim kaynağı ile ses telaffuzlarının karşılaştırılmasında anne ile geçirilen süre 8 ses (/c/, /ç/, /d/, /g/,/j/, /r/, /s/, /z/), kardeşler ile geçirilen süre 7 ses (/b/, /h/, /k/, /l/, /n/, /p/, /y/), televizyon izleyerek geçirilen süre 3 ses (/f/, /m/, /ş/), baba ile geçirilen süre 2 ses (/t/, /v/) ile orta düzeyde ilişkili bulunmuştur. Çocuklar evde anneleriyle, baba ve kardeşlerinden daha fazla zaman geçirmektedirler. Çocuğun evde gerçekleştirdiği etkinlikler açısından ise hafta sonu televizyon seyretme süresi hafta içinden daha fazladır. Araştırma kapsamında çocukların /f/ /m/ /ş/ sesini telaffuz etme hafta sonu televizyon izleme süresi arasındaki ilişki orta düzeyde bulunmuştur. Konuşma gecikmesi olan çocukların evde aile bireyleriyle geçirdiği zamanın niteliği ve televizyon izleme süreleri dil gelişimini etkilemektedir.Anahtar Kelimeler: Dil, Konuşma, Konuşma Gecikmesi, Konuşma Gelişimi, PLS-5. ABSTRACTSeda Keten, The Consideration of the skills of home communication of children who have delayed speech in the age range of 3-6 Turgut Özal University, Health Sciences Institution, Audiology and Speech Disorders Program, Master of Science Dissertation, Ankara 2016.This study has been carried out to evaluate the skills of home communication of children who have delayed speech in the age range of 3-6. Research sample comprise of the parents of 100 children who have been diagnosed delayed motor speech in the age range of 3-6 according to Preschool Language Scale-5 (PLS-5) test in Ankara and İstanbul. PLS-5 test's home communication survey and general information form have been implemented to the parents of 100 children by researcher herself as face to face interview method between the dates 16.12.2015-01.05.2016. In accordance with obtained data, the children spend more time with their mother than father and siblings. It has been found out as a medium-level associated with 8 voices (/c/, /ç/, /d/, /g/,/j/, /r/, /s/, /z/) the time spent with mother, 7 voices (/b/, /h/, /k/, /l/, /n/, /p/, /y/)the time spent with siblings, 3 voices (/f/, /m/, /ş/) the time spent watching television, 2 voice (/t/, /v/) the time spent with father in comparison of source social interaction in house and sound pronunciation. The time of watching television in weekend is more than the time in weekday in terms of child's activities performed in home. In scope of research, the relationship between enunciating the voices /f/ /m/ /ş/ of children and the time of watching television in weekday have been determined in the medium-level. The quality of time spent with members of the family and the time of watching television of the children who have delayed speech influence the language development. Key Words: Language, Speech, Speech Delay, Speech Development, PLS-5.
Collections