Mermer, ferrokrom cürufu ve cam atıklarının asfalt beton kaplamalarında filler olarak kullanılabilirliğinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde insan nüfusunun hızla artması ve mevcut kaynakların tükenmeye başlamasıyla, meydana gelen atıkların azaltılması, mevcut atıkların potansiyel bir hammadde kaynağı olarak yeniden değerlendirilmesi konuları önem kazanmaya başlamıştır. Hammaddenin en çok tüketildiği sektörlerden birisi karayolu inşaatı sektörüdür. Özellikle çeşitli evsel ve endüstiyel atıkların karayolu inşaatı sektöründe değerlendirilmesi yoluna gidilerek atık malzemelerinin değerlendirilmesiyle hem atıkların oluşturacağı çevre kirliliği önlenmekte, hem de bu atıklar kullanılarak hammadde ve ekonomik kazanç sağlanarak ülke ekonomisine de katkıda bulunulmaktadır.Bu çalışmada; mermer tozu, ferrokrom cürufu ve cam tozu atıklarının esnek üst yapılarda filler malzemesi olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır ve geleneksel olarak kullanılan kırmataş tozu ile karşılaştırma yapılmıştır. Birinci aşamada değişik bitüm yüzdeleri kullanılarak Marshall stabilite deney sonuçlarına göre optimum bitüm yüzdeleri belirlenmiştir. Kırmataş tozu, mermer atıkları, ferrokrom cürufu ve cam atıkları ile değişik bitüm yüzdelerinde yapılan Marshall stabilite deney sonuçlarına göre stabilite, pratik özgül ağırlık, asfaltla dolu boşluk yüzdesi, akma ve agregalar arası boşluk yüzdesi değerlerinin değişimleri tespit edilmiştir. İkinci aşamada ise optimum bitüm yüzdesine göre değişik filler malzeme oranları kullanılarak Marshall stabilite deneyleri sonucuna göre kırmataş numuneleri sonuçları ile karşılaştırma yapılmıştır.Deney sonuçlarına göre; kullanılan tüm atık maddeler için optimum bağlayıcı oranları % 5.78 ile % 5.99 arasında değişmektedir. En yüksek stabilite değerleri ise ferrokrom cüruf karışımında elde edilmiştir. Sonuç olarak; mermer tozu, ferrokrom cürufu ve cam tozu atıklarının esnek üst yapılarda kırmataş yerine filler malzemesi olarak kullanılabileceği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimler: Asfalt Beton, Mermer Atıkları, Ferrokrom Cüruf Atıkları, Cam Atıklar. Duetorecentin crease of human population and commence of shortage inexisting resources, reduction of waste production and recycling of existing waste stock stop produce raw material have been becoming important topics. One of the most raw material consuming sectors is road and highway construction sector. By preferring recycling of various domestic and in dustrial waste stouse them in highway constructions can both prevent the environmental pollution created by wastes and provide benefits fornational economy by producing raw material.This studying vestigates availability of marble powder, ferro chromes lag and glass powder wastes as filler material at flexible pavements and they are compared with conventionally used crushed Stone powder. In the first step, by using various values of bitumen percentages, optimum bitumen percent values were determined according to Marshall Stability test results. Considering the results of Marshall Stability test carrie dout with crushed Stone powder, marble wastes, ferro chromes lag and waste glass with various bituminous percent ages, changes in values of stability, practical specific weight, asphalt filled porosity, flowand inter-aggregate porosity were determined. In the second step, by using variousratios of filler materials depending on optimum bitumen ousamount, crushed stone sample results obtained from Marshall Stability tests were compared.According to the test results; optimum binder ratios for all waste material sare changing between 5.78% and 5.99%. Highest stability values are obtained from ferro chromes lag mixture. As a result; marble powder, ferro chromes lag and glass powder wastes can be used as filler material in flexible pavements instead of crushed stone.Keywords: Asphalt Concrete, Marble Wastes, Ferrochrome Slag Wastes, Glass Wastes.
Collections