Prediction of arab and jewish secondary school teachers` job satisfaction from selected teachers` demographic characteristics and principal`s leadership behavior variables as perceived by teachers in Israel
dc.contributor.advisor | Boşgelmez, Meral | |
dc.contributor.author | Younis, Baker | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:35:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:35:44Z | |
dc.date.submitted | 1989 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687782 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin seçilmiş demografik özelliklerinin ve okul müdürünün liderliğe ilişkin davranış değişkenlerinin tek tek ve birarada, Arap ve Yahudi lise öğretmenlerinin işten doyumları üzerinde meydana getirdikleri etkileri analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini 470 lise öğretmeni oluş turmaktadır. Bu öğretmenlerin 252'si Arap, 218'i Yahudi'dir. Veriler, Arapça ve İbranice'ye çevrilmiş olan anketlerle 1988-89 öğretim yılının bahar döneminde toplanmıştır. Veriler, seçilmiş bağımsız değişkenlerin tek tek ve birarada bağımlı değişkende meydana getirdiği etkiyi tahmin etmek için kullanılan `çoklu regrasyon analizi` (multiple regression analysis) yoluyla analiz edilmiştir. Çoklu regrasyon analizi, seçilmiş bağımsız değiş kenlerin birarada bağımlı değişken üzerinde yarattığı toplam etkiyi anlamlı bir şekilde açıkladığını ortaya koymuştur. Okul müdürlerinin liderlik davranışlarına ilişkin değişkenlerin tek tek, Arap ve Yahudi lise öğretmenlerinin işten doyumlarına etki eden tek anlamlı değişken oldukları bulunmuştur. Pearson Product Moment Korelasyon Katsayıları Arap öğretmenlerin müdürlerini en fazla sıklıkta `Yapıyı Kurma` ile `özgürlüğü Tolere Etme` boyutlarında -v-algıladıklarını, bunu `İlgi` boyutunun izlediği, ve en az sıklıkla da `Belirsizlisi Tolere Etme` boyutunun geldiğini göstermiştir. Bunun yanında, Yahudi öğretmenlerin müdürlerini en fazla sıklıkla `Yapıyı Kurma` ile `İlgi` boyutlarında algıladıkları, bunu `özgürlüğü Tolere Etme` boyutunun izlediği ve en az sıklıklada `Belirsizliği Tolere Etme` boyutunun geldiği bulunmuştur. -vı- | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Prediction of Arab and Jewish Secondary School Teachers' Job Satisfaction From Selected Teachers' Demographic Characteristics and Principals' Leadership Behavior Variables As Perceived By Teachers In ISRAEL. By BAKER YOUNIS DOCTOR of EDUCATIONAL SCIENCES Supervisor: DR. MERAL BOŞGELMEZ July, 1989, 149 Pages The purpose of this study was to investigate the joint and unique contributions of the selected teachers' demographic characteristics and principals' leadership behavior variables, to an explanation of the total variance produced on Arab and Jewish secondary school teachers' overall job satisfaction. The sample consisted of 470 secondary school teachers, 252 of the teachers were Arab secondary school teachers and 218 were Jewish secondary school teachers. The data were collected from the sample during spring semester 1988-1989 academic year by administering questionnaire which translated into Arabic and Hebrew languages. -in-The data were analyzed by using the `multiple regression analysis` which was used for predicting the joint and unique contributions of the selected independent variables, to an explanation of the total variance produced on- dependent variable. Multiple regression analysis of the data revealed that the joint contribution of the selected independent variables significantly explained the total variance produced on the dependent variable. Also, the unique contribution of principals' leadership behavior variables was the only variable found to be significant in explaining the variance produced on Arab and Jewish secondary school teachers' overall job satisfaction. As well as, Pearson Product Moment correlation coefficients show that Arab teachers perceive their principals to most frequently use `Initiating Structure` with the same degree `Tolerance of Freedom` followed by `consideration` and `Tolerance of uncertainity` was found to be the least frequently used. On the other hand, Jewish teachers perceived their principals to most frequently use `Initiating Structure` followed by `Consideration`. Tolerance of freedom was found to be the next and Tolerance of uncertainity of the principal was found to be the least perceived behavior. -IV- | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Prediction of arab and jewish secondary school teachers` job satisfaction from selected teachers` demographic characteristics and principal`s leadership behavior variables as perceived by teachers in Israel | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Arabs | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | Jews | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.identifier.yokid | 13796 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 13796 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |