Show simple item record

dc.contributor.advisorİnam, Ahmet
dc.contributor.authorTuran, Halil
dc.date.accessioned2021-05-08T11:35:38Z
dc.date.available2021-05-08T11:35:38Z
dc.date.submitted1990
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687753
dc.description.abstractÖZ Bu çalışmada özdekçi düşüncenin Sokrates öncesi dönemdeki evriminin tasarımı çizilmeye çalışılmıştır. Demokritosçu Atomculuk yetkin özdekçilik olarak görülmüş ve tüm özdekçi felsefelerin paradigması olan bu bilinçli özdekçiliğin temel ilkelerinde Milet felsefesiyle arkhe- temelli bakış açısını paylaştığı öne sürülmüş ve tartışılmıştır. İtalya gelenekleri, Pitogorasçı ve Parmenidesçi felsefeler, bu arkhe-temelli açıklamalara karşıtlıkla görülmüşlerdir. Pitagorasçılarm soyut varlıkları ( sayılar ya da matematiksel bağıntılar ) evrenin öğeleri olarak tanırlarken Milet felsefesinin duyulur-töz -temelli fiziksel dünya kavrayışına gizil bir karşıtlık yarattıkları tartışılmıştır. Parmenides ' in Varlık' mm duyulur 'un karşıti olarak 'anlaş il ir solduğu savlanmış ve Parmenides ' in değişimsiz, parçasız, varolan olarak Bir için tartışması, bölünürlük, devinim ve değişimin duyumsal apaçıklıklarına karşı olması açısından gelecekteki idealist felsefelere temel hazırlar ve onları olanaklı kılar görülmüştür. Heraklitosçu felsefenin Milet ge- ıxleneğinin Pitagorasçılığa bir başkaldırısı olduğu düşünülmüş ve özdekçi tutumun belirtik anlatımı olan tinin özdeğin bir biçimi, dönüşümlerin bir aşamasıyla özdeşleştirilmesinin altı çizilmiştir. Empedoklesçi doğal felsefenin oluşan dünya açıklamasının bir yeniden yapılanma girişimi olduğu tartışılmış ve Empedokles ' in algı ve düşünceyi bir yansılama ( benzerin benzerle algılanması ) olarak ele alışının ilkörneksel bir anlamda özdekçi olduğu düşünülmüştür. Anaxagoras ' m nous kavramının psyche kavramının soyundan olduğu görülmüş, filozofun anı (nous ) diğer tözlere karşı tutma çabasında ayrımı göstermede yine fiziksel terimler kullandığı öne sürülmüş ve bu tutum Milet geleneğinin etkisiyle açık lanmıştır. Demokritosçu Atomculuk yetkin özdekçilik olarak adlandırılmış ve bu düşünce bu felsefenin hilozoizmin girişiminden bağımsızlığına ve tini bedenin bir süreci olarak tanımasına dikkat çekilerek savunulmuştur. Bu düşünce Milet-îyonya geleneksel arkhetin kavrayışıyla ilişkilendirilmiştir. Bu bilinçli özdekçi tutumun Milet- tyonya ve İtalya geleneklerinin. karşıÇ devinimlerince şartlandığı sonucu çıkarılmıştır.
dc.description.abstractABSTRACT In this study the scheme of the evolution of the materialistic. thought in the Presocratic period is triced to be sketched. The Democri tear» Atomism is viewed as perfect materialism and it is asserted and argued that this conscious materialism which is a paradigm for all materialistic philosophies shares the arc he-based outlook with the Milesian philosophy in its basic tenets. The Italian traditions, namely the Pyhtagorean and the Parmenidean philosophies &re held in contrast to these arche-based accounts,. ît is argued that the Pythagoreans in recognizing the abstract entities ( numbers or mathematical relations as the elements of the universe created a potential contrast to the Mi lesism sensible- substance- based conception of the physical world. It is asserted that the Parmenidean Being is the intelligible in contrast to the sensible,, and the Parmenidean arguement for a changeless, partless One, as that which exists, is viewed as preparing the ground for future idealistic philosophies in contradicting the sensory evidence of divisibility, motion and change. The Heraclitean philosopy is considered as a reaction of the Milesian tradition against the Pythagorean snd the explicit statement of the materialistic stance, that of identification of the soul, psyche as a form of matter and a stage of tranf ormations is noted. It is argued that the Empedoclean natural philosophy is an attempt to restore the becoming-world account. Empedocles' treatment of perception and thought as mirroring (like by like.formula) is considered to be materialistic in an archetypical sense. The Anaxagorean nous is viewed as a descendant of the psyche. It is asserted that Anaxagoras in trying to contrast the mind to the other substances- was still using physical terms to point out a distinction, and this attitude is explained by the influence of the Milesian tradition. Democritean Atomism is named as perfectly materialistic. This idea is viidefended by pointing out. to the freedom from hyl020i.st.ic interference and to the explicit recognition of the psyche as a process öf the body. This idea is related to the Milesian - Ionian traditional conception of the arc: he-soul. The conclusion that such a conscious materialistic: attitude was conditioned by the antithetical movements, namely the Milesian - Ionian and the I. 1 3.. at ! is or awn v JL JL JLen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleThe Evolution of the materialistic thought in the presocratic period
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmDemokritos atomism
dc.subject.ytmPresocratic period
dc.subject.ytmMaterialistic thought
dc.identifier.yokid13815
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid13815
dc.description.pages41
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess